Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 5,2 procent i september jämfört med samma månad förra året. För skohandeln var ökningen 7,7 procent. Jämfört med 2019 steg klädhandeln med 3,0 procent medan skohandeln backade 15,4 procent. Det visar Stilindex från Svensk Handel.
”Det är givetvis glädjande att septembersiffrorna är på plus, givet det osäkra läget handeln befinner sig i, med hög inflation, höjda boräntor och dyrare elräkningar. Man ska även komma ihåg att september är en månad då vi gärna uppdaterar garderoberna efter sommaren”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Men trots de positiva siffrorna råder det inga tvivel om att handlarna går en oviss vinter till mötes.
”Samtidigt ska man inte dra allt för stora växlar av månadens positiva siffror. Modehandeln går en tuff vinter till mötes. Lönsamheten minskar då inköpspriserna ökar och kunderna håller hårdare i plånboken. Det är svåra utmaningar för en redan hårt prövad bransch”, säger Sofia Larsen.