Sök ikon

Vinted tar sin second hand-sajt till Sverige – utmanar Blocket och Tradera

Justas Janauskas, Milda Mitkute och Adam Jay, vd på Vinted Marketplace. Foto: Press

Den EQT Growth-backade second hand-plattformen Vinted hoppas slå sig in i Sverige.

Vinted Marketplace Adam Jay berättar hur de ska få svenskarna att handla begagnat, om konkurrensen på marknaden och hur de hoppas kunna expandera även under det ekonomiskt tuffa klimatet som råder i Europa just nu.

“Uppdraget är ganska enkelt – att göra second hand till förstahandsvalen – och vi tror att det passar bra för svenska konsumenter”, säger Adam Jay.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den 29 november 2019 fick Östersjögrannen Litauen sin första unicorn när second hand-plattformen Vinted värderades till över 1 miljard euro, eller över 10 miljarder kronor. I en nyemission i maj 2021 tog Vinted in 250 miljoner euro, till en värdering på 3,5 miljarder euro. Den rundan leddes av svenska EQT Growth.

Bakom bolaget står grundarna Milda Mitkute och Justas Janauskas, som startade sin plattform redan 2018. Idag har bolaget 75 miljoner användare över 17 marknader i Europa och Nordamerika. 

Nu har turen kommit till de svenska konsumenterna. Vinted ska tåga in i Norden genom en lansering i Sverige. 

“Vi är naturligtvis mycket medvetna om det ekonomiska klimatet och har varit medvetna om detta i vår planering. Med det sagt vill vi oavsett den makroekonomiska situationen fortfarande förverkliga våra expansionsambitioner för att bidra till att klara av vårt uppdrag“, säger Vinted Marketplace vd Adam Jay till Breakit.

Säljaren behöver inte betala

Affärsmodellen går ut på att erbjuda en plattform där användare kan köpa och sälja kläder, skor och accessoarer av varandra. Vinted tar sedan både en fast avgift och en procentuell andel av köparen i transaktionen. Avgiften hamnar alltså inte hos säljaren, vilket blir en skillnad jämfört med konkurrenter som Blocket och Tradera. 

Adam Jay kommenterar inte specifikt några konkurrenter på Breakits fråga om hur de ser på den svenska marknaden. 

“Det finns många företag som är aktiva på second hand-marknaden och det är bra. Det är bra att produkter får ett längre liv och att konsumenterna kan handla utan att behöva för höga priser för nya varor – det är särskilt viktigt med tanke på de ökade levnadskostnaderna”, svarar han och fortsätter sedan:

“Vinteds koncept är beprövat i stora delar av Europa och vi är övertygade om att det kommer att gå bra för Vinted i Sverige. Vi planerar att gå ut med riktade kommunikationsinsatser under de kommande månaderna för att få ut vårt budskap. Uppdraget är ganska enkelt – att göra second hand till förstahandsvalen – och vi tror att det passar bra för svenska konsumenter.”

Organisationen Svensk Handel har i rapporten Läget i Handeln 2021 slagit fast att begagnathandeln omsatte 20 miljarder kronor. Med en förväntad tillväxt med med minst 1,5 miljarder kronor per år de kommande åren. Samma rapport visade också att två tredjedelar av den svenska befolkningen köpte en eller flera begagnade varor 2020.

Lanserar utan kontor

När Vinted ska lansera i Sverige är det utan lokalt kontor och organisation. Bolagets verksamhet beskrivs huvudsakligen vara centraliserad, bland annat för att hålla kostnaderna nere. Lager behövs inte eftersom att bolaget bara erbjuder en plattform för att sälja begagnade saker.

Idag har bolaget över 1200 anställda som finns placerade på huvudkontoret i Vilnius, liksom i Berlin, Amsterdam, Utrech, Hamburg och Prag.

När Vinted går in på den svenska marknaden så är det i huvuddrag med samma strategi som på övriga marknader, där de lyfter fram konsumenternas vilja att prioritera användarvänlighet, säkerhet och bekvämlighet i plattformar där konsumenter kan sälja begagnade varor till varandra. 

Där Sverige sticker ut enligt bolagets egna mätningar är viljan att handla hållbart.

“Faktum är att hållbarhet är viktigare som drivkraft för att köpa begagnat för vår målgrupp i Sverige: 46 procent väljer begagnat för att de gillar att handla hållbart medan genomsnittet på våra europeiska kärnmarknader ligger på 30 procent”, säger Adam Jay.

På Vinteds ägarlista finns svenska EQT Growth, liksom, Accel, Burda Principal Investments, Insight Partners, Lightspeed Venture Partners och Sprints Capital

Carolina Brochado, partner på EQT Growth, säger följande om att deras portföljbolag nu ska in på den svenska marknaden:

"Vinteds expansion till Sverige är ett bevis på företagets fortsatta ambitioner att förändra second hand-marknaden för mode. Vi är glada över att fortsätta stödja Vinted i deras resa mot att öka användandet av second hand världen över, den här gången i Sverige, EQT:s hemland."

Några siffror om omsättning eller resultat har bolaget inte velat dela med sig av.

Läs mer