Sök ikon

Träningsbolaget håvade in storkovan i Draknästet – backas av en rad tunga tech-profiler

Foto: Tamas Harkany /ITV/Svt/Draknästet Säsong 2/Press/Montage
Trooprs grundare Carolina Westin och Tim Axelsson, och draken Jacob de Geer. Foto: Tamas Harkany /ITV/Svt/Draknästet Säsong 2/Press/Montage

Grundarna bakom träningsplattformen Troopr fick in mer än dubbelt så mycket mot vad de hade hoppats på i Draknästet – men planerna fick en ny riktning efter inspelningen.

För Breakit berättar medgrundaren Tim Axelsson om bolagets pivot och jakten på mer kapital. Han sticker heller inte under stol med varför teamet sökte till SVT:s publikdragare:

“Det är extremt bra PR att vara med i tv på det här sättet”, säger Tim Axelsson.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

“Jag hade velat ha med Jonas, med tanke på hans bakgrund inom sport, träning och hälsa. Men även Jacob, med tanke på hans historia av att skala techbolag globalt. Att få med dem på resan hade betytt otroligt mycket.”

Tim Axelsson har ett tydligt mål när han tillsammans med medgrundaren Carolina Westin tar plats framför investerarna i Draknästet. 

De har startat bolaget Troopr som utvecklar en plattform för att hjälpa sport- och träningsintresserade möta likasinnade, och skapa möjligheter att hitta träningskompisar. 

I programmet söker de en investering på 600.000 kronor för 2 procent av bolaget, som värderar företaget till 30 miljoner kronor.

“Jag kan tänka mig att vara med – jag behöver i sådana fall öka upp andelen och går gärna in med en miljon, men för 5 procent”, säger Jacob de Geer när entreprenörerna gjort in pitch. 

Det sänker värderingen till 20 miljoner kronor. 

Entreprenörerna är villiga att förhandla, men vill inte acceptera en värdering under 25 miljoner kronor, med argumentet att det är vad tidigare investerare gått in på.

“Jag gillar er. Jag gillar inriktningen, jag tycker det är lite spännande. 1,25 för 5 procent, så är jag med”, säger Jacob de Geer.

Entreprenörerna tackar ja och får därmed in mer än dubbelt så mycket pengar mot vad de tänkte när de klev in i studion.

För Breakit berättar Jacob de Geer om vad han tror kommer vara den stora utmaningen för Troopr:

”Precis som för alla som startar den här typen av plattformar så är det att få upp relevansen i sin målgrupp”, säger Jacob de Geer. 

Det är ett spännande bet

Bolaget måste lyckas bli tillräckligt relevanta samtidigt som användare ska orka med ytterligare ett nätverk istället för Facebook eller andra sociala nätverk. 

“Om det här är det som kan bli en vertikal bland sociala nätverk och slå igenom får man se, men jag tycker att det är ett spännande bet”, säger Jacob de Geer. 

4 miljoner i cash

När Breakit når Tim Axelsson på telefon är det bara några dagar kvar innan avsnittet ska sändas på tv.

Det har snart gått ett halvår sedan inspelningen av Draknästet. Rundan de befann sig i då har nyligen stängts. Totalt landade kapitalanskaffningen på 4 miljoner kronor, inklusive pengarna från Jacob de Geer.

Men det har hänt mer än så. 

“Vi släppte vår alfa-produkt kort innan Draknästet och fick ganska snabbt en växande användarbas som vi vi kom nära. Vi såg att det fanns ett intresse samtidigt som vi inte fick ut det vi ville från plattformen. Då vi insåg att det finns en väldigt hög kritisk massa för att få det att fungera rätt. Så sedan dess har vi gjort en pivot”, säger Tim Axelsson. 

Funktionen av plattformen förblir samma som tidigare, men vägen dit blir annorlunda, berättar han. 

“Primärt kommer vi fokusera på att bygga ett bättre verktyg för träningsgrupper och lag, istället för att försöka nå ut till enskilda individer på en gång.”

I vår är tanken att plattformen ska lanseras brett och teamet har ställt in siktet på att fler träningsgrupper och lag ska ansluta sig till tjänsten efter att mer marknadsföring rullats ut. 

Vägen dit är däremot inte nödvändigtvis spikrak. 

"Extremt bra PR"

Tim Axelsson har tidigare byggt bolag inom såväl telecom som SaaS. Att bygga en social plattform för träning är något helt annat. 

“Det är mer krävande för man behöver ha en annan förståelse för hur plattformen ska byggas för att skapa stickiness, alltså för att folk både ska testa den och sedan stanna kvar. Men även tech-delen, och hur plattformen ska utformas är krävande. Tech-landskapet är väldigt crowded i Sverige och att hitta duktigt folk har varit en utmaning.”

Tech-landskapet är väldigt crowded i Sverige

Han hoppas att medverkan i Draknästet ska leda till mer uppmärksamhet och att nya användare hittar till plattformen. 

“Vi ska ta in nytt kapital under mitten av nästa år. Att kunna publikt visa att man har tunga investerare som Jacob och andra är ju jättebra”, säger han och tillägger: 

“Eftersom att vi har en B2C-produkt så är det extremt bra PR att vara med i tv på det här sättet, så det var en stor bidragande faktor till att vi sökte. Men så var vi också i en pågående investeringsrunda, så det var också relevant”, säger Tim Axelsson.

I dagsläget äger Tim Axelsson närmare 70 procent av bolaget, Carolina Westin 12 procent, den tredje medgrundaren Patrik Högberg 8 procent och resterande delar ägs av externa investerare och affärsänglar, däribland Jacob de Geer, Memmo-grundaren Tobias Bengtsdahl, Jessica Almenäs och Patrik Fahlgren. Mer om det går att läsa i den här artikeln.

Läs mer