Stark Future, tillverkare av eldrivna motorcyklar, fick en rivstart när det öppnade för förbokning av sina hojar under slutet av förra året.
Några månader framåt i tiden, under sommaren i år, berättade vd:n och medgrundaren Anton Wass i en intervju med Breakit att framgången fortsatte – 13 000 motorcyklar var då förbokade. Om samtliga kunder betalar för sina beställningar motsvarar förbokningarna en försäljning på omkring 1,3 miljarder kronor.
Redan då hade förändringens vindar börjat blåsa i ekonomin, men trots det visade Anton Wass inte ett uns av oro. Där och då berättade han att motorcyklarna skulle börja levereras till kunderna under slutet av året. Men nu har läget förändrats.
I ett mejl som under onsdagen skickades ut från Stark Future till bolagets kunder framgår det att leveranserna av motorcyklarna försenas i vad som beskrivs som ”några månader.”
”Effekterna av problemen med den globala leveranskedjan har påverkat oss mer än vi hade förväntat oss, och vår produktionsuppskalning tar längre tid än vi räknat med”, skriver Anton Wass i utskicket.
Vidare i mejlet heter det att några mindre bakslag har påverkat bolagets produktions- och anläggnings planer och att alla på Stark Future jobbar ”dag och natt” för att kunna börja leverera fordonen.
När Breakit når Anton Wass per mejl skriver han att det har blivit diverse mindre förseningar i leveranskedjan som har gjort att bolaget behöver skjuta på produktionsstarten.
”Många fordons- och EV-tillverkare har haft flera års försening. Så att vi skulle drabbas av förseningar har vi självklart sett som en stor möjlighet. Men samtidigt gjort allt för att undvika. Att vi nu får skjuta produktionsstarten cirka ett kvartal känns ändå helt acceptabelt med tanke på de generella utmaningar som drabbat supply chain världen över senaste tiden”, skriver Anton Wass.
Hur påverkas bolaget av att kunderna får vänta på att få sina beställningar?
”Vi har generellt fått väldigt positiv respons av vår transparenta approach, och ser inte att det kommer påverka bolaget mer än att planerna skjutits fram något.”
I somras uppskattade du att 85 procent av beställningarna kommer att resultera i faktiska köp. Tror du fortfarande att så blir fallet eller kan det bli lägre?
”Jag tror fortfarande det är en väldigt realistisk siffra", skriver Anton Wass.
Enligt Anton Wass är cirka 16.500 motorcyklar förbeställda till ett ordervärde strax under 2 miljarder kronor.
Artikeln uppdaterades senast 7 oktober 2022.