Med en SaaS-plattform för e-handlare utvecklar ReCRQL (uttalas Recircle) en skräddarsydd marknadsplats för kläder som kan säljas begagnat av kunderna – inne i varumärkets ordinarie webbshop.
Vd:n Sofie Hjelmberg grundade bolaget tillsammans med sin mamma Ann Hjelmberg, som är styrelseordförande.
I en intervju i podcasten Heja Framtiden poängterar Sofie Hjelmberg att second hand-marknaden redan existerar, men att det här är första gången som e-handlarna själva kan ta kontroll över vad som händer med plaggen som säljs.
”Vi vill ta cirkularitet från någonting stort, svårt och komplext, till något enkelt, konkret och hanterbart,” säger hon.
Även en konsument-app finns i dag. Privatpersoner kan här köpa och sälja plagg där produktinformationen och foton från e-handlaren redan finns tillgänglig. Säljaren markerar varans skick, tar ställning till om det automatiskt beräknade priset behöver justeras och publicerar annonsen. För varje såld vara tar ReCRQL tio procent.
Utbudet i appen är av naturliga skäl begränsat. Svenska outdoor-varumärket Houdini är nämligen första kund ut att testa lösningen. Du kan bara sälja plaggen om du tidigare köpt dem via Houdinis e-handel.
”Houdini är en perfekt testkund eftersom de jobbar hårt med cirkularitet och hållbarhet i hela sin affärsmodell. Vårt mål är att second hand ska vara lika attraktivt och enkelt som att köpa nytt. Och med fyra klick kan du sälja ditt plagg när du tröttnat på det.”
Idag står sajter som Tradera för en stor del av andrahandsmarknaden, men med ReCRQL behöver alltså inte kundresan sluta när plagget har sålts första gången, utan e-handlaren har möjlighet att tjäna pengar på produkterna genom hela livscykeln. Bolagen som testar lösningen kan också välja att lägga upp sina utgångna modeller i plattformen och ta ut en avgift på tio procent om de önskar. Houdini har dock valt att inte ta ut någon procent än.
Till en början ligger fokus på att utveckla plattformen med fler modevarumärken, men i förlängningen kan lösningen användas till vilken bransch som helst.
”En viktig poäng är att retailern får tillgång till data om allt som sker – exempelvis gällande prisutveckling, vilka produkter som är mest populära på second hand-marknaden och var de går sönder. Då kan de också använda den informationen i sin vidare produktutveckling.”
ReCRQL har hittills tagit in kapital i form av en mix av mjuka medel, bland annat från Vinnova Innovativa Startups och investeringar från änglar.
Bolaget har sex anställda. I styrelsen finns bland annat Kristofer Wanselius, som är grundare till byrån Workshop, och Joseph Dickenson, vd för App Schack.
Den här texten publiceras i samarbete med Christian von Essen och podcasten Heja Framtiden, som Sofie Hjelmberg gästar. Du kan lyssna på hela avsnittet här.
Var först med det senaste – ladda ner Breakits app!