Med den nya portalen Enirobuddy hoppas bolagen skapa 200.000 nya jobbtillfällen för små och medelstora företag, liksom för så kallade giggare.
Plattformen ska bli lite av en utmanare till platsbanken – fast för giggare och småbolag.
Tahero Nori, grundare av Buddycompany, hoppas att den gemensamma tjänsten ska leda till en helt ny typ av plattform för arbete.
“Vi har byggt en ultimat plattform för att matcha människor mot konsumenter som har ett visst behov. Det finns många människor som kan utföra de här jobben. Det vi behöver är en stor aktör med mycket trafik, och då är det Google i världen som är störst. Men i Norden är Eniro stora, de har fyra miljoner besökare varje vecka”, säger han och fortsätter.
“De har också 48.000 småföretagare som lägger pengar där för att marknadsföra sig själva. Med den här plattformen kan vi bygga ett alternativ till både Google och Platsbanken, vi vill erbjuda hela paketet.”
Själv säger sig Tahero Nori vilja utmana arbetsmarknaden och den struktur som finns idag.
“Planen är att bli den nya alternativa samhällsaktören som kan pressa systemet. Det ska inte ta sju år att få ett jobb, det ska ta sju veckor.”
Eniro uppger sig idag har över fyra miljoner unika besökare i veckan på sina plattformar, med cirka 50.000 betalande kunder. Med Enirobuddy vill parterna bli “Nordens största marknadsplats för förbokning av hushållsnära tjänster”.
”Jag ser detta samarbete som en fin möjlighet att skapa större kundvärde för våra kunder samtidigt som vi älskar att kunna vara med och digitalisera tjänstemarknaden och bidra till att stärka företagssverige i en tid med tydliga osäkerheter i omvärlden”, säger Eniros vd och koncernchef Hosni Teque-Omeirat:
“Utöver de tydliga kundvärdena och samhällsvärdet ser vi även en möjlighet till en mycket attraktiv avkastning av vårt samarbete".
Buddycompany omsatte 20,1 miljoner kronor 2021 med ett minusresultat på 12 miljoner kronor.