Hatstore har nischat in sig på att sälja kepsar och andra huvudbonader på nätet. Man erbjuder en rad olika externa kända varumärken, men också kepsar som kunden själv designar.
Den Kalmar-baserade e-handlaren, som drog igång för prick tio år sedan, får sägas ha vuxit till sig rejält sedan vi skrev om dem 2019. Då omsatte de omkring 40 miljoner – nu är omsättningen drygt sex gånger så stor.
2021 omsatte Hatstore 249,9 miljoner kronor med en rörelsevinst på 18,6 miljoner kronor.
Detta är en försäljningsökning på hela 43 procent från året innan. Då landade omsättningen på 175,3 miljoner kronor med ett rörelseresultatet på 12,9 miljoner kronor.
I en mejlintervju med Breakit hänvisar vd:n och grundaren Filip Klasson till flera olika faktorer bakom de senaste årens tillväxt.
“Tillsammans har vi utfört nyckelaktiviteter som lagerautomatisering, nya moderna IT-system, utveckling av ännu större och mer exklusivt produktutbud samt haft en marknadsföring i ständig utveckling”.
Nu är bolagets blick riktad mot utlandet. Hatstore meddelar att de ska in i 25 nya länder, bland annat Grekland, Vietnam och de baltiska länderna.
“Vi har under ett antal år haft fullt fokus på att förbättra oss där vi redan finns i. Men efter flera år av ökad efterfrågan från dessa länder så väljer vi nu att lansera på flera nya marknader över hela världen. Rent praktiskt innebär det 25 nya länder, nästan samtliga översatta till lokalt språk och anpassade efter respektive land”, säger Filip Klasson.
Han fortsätter:
“Rent strategiskt så innebär det också att vi sprider försäljningen över fler länder än tidigare vilket också gör oss mindre sårbara för vad som händer i världen. Vi planerar ingen lokal närvaro i dessa länder, men vi utesluter inte att anställa personer med god lokalkännedom om vi ser behovet”.
Grundarna behåller ägandet
I årsredovisningen framgår det också att tillväxtresan tycks ha skett helt utan externa investerare, då innehavet helt stannat hos grundartrion. Filip Klasson äger 70 procent, Niklas Nordheim 20 procent och Alexander Berg 10 procent.
“Det har varit väldigt många förfrågningar från investerare de senaste åren, men vi känner fortfarande att vi kan och vill driva detta med egna medel”.
Filip Klasson uppger också att tillväxten förvisso inte är riktigt lika hög nu som för tidigare år, men att omsättningen ändå har ökat med omkring 25 procent hittills i år.
Är fokus nu på att öka tillväxten eller marginal?
“Vi kommer fortsatt vilja växa och ta marknadsandelar, men inte på bekostnad av att vara ett stabilt och lönsamt företag. Under 2023 så får vi också möjligheten att släppa flera nya projekt inom produkt och sortiment som ger oss stora möjligheter till att ta större marknadsandelar inom vår bransch”.
Var först med det senaste – ladda ner Breakits app!