Sök ikon

Pengaregn över båtbolaget – flera drakar sa ja (och ytterligare en hoppade ombord i sista stund)

Foto: Tamas Harkany /ITV/Svt/Draknästet Säsong 2/Press/Montage
Foto: Tamas Harkany /ITV/Svt/Draknästet Säsong 2/Press/Montage

Investerarna la stålarna på bordet när Jonas Ulveseth pitchade in sina tech-båtar i Draknästet.

För Breakit berättar entreprenören om varför han gick med på dealen som sänkte värderingen rejält – trots att andra intressenter stod redo med högre siffror.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Det kanske verkar som ett båtbolag, men det är egentligen ett tech-företag. 

Jonas Ulveseth står framför drakarna i SVT:s Draknästet och presenterar sitt bolag Bowter. 

Affärsidén ser enkelt förklarat ut så här: företaget tillverkar och säljer eldrivna båtar. Kunden som köper båten blir vad grundaren kallar för en “mini-entreprenörer”. Det innebär att köparen äger båten till hundra procent, men att Bowter får 30 procent av omsättningen när mini-entreprenören hyr ut båten via Bowters uthyrningssystem. Det är där båtbolaget blir ett tech-företag – de har utvecklat en mjukvara för uthyrning samt för karttjänster som används under båtturerna.

I avsnittet söker Jonas Ulveseth en investering på 4 miljoner för 8 procent av bolaget. Värderingen beräknas till 50 miljoner kronor. 

Drakarna Lena Apler och Sara Wimmercranz avstår. 

Jacob de Geer är däremot intresserad och erbjuder sig att kliva in med 1,5 miljoner kronor för 5,5 procent av bolaget. Shervin Razani matchar erbjudandet och Jonas Eriksson säger att han kan fylla upp den sista miljonen. 

Erbjudandet kan alltså summeras till 4 miljoner kronor för 14,8 procent, med en värdering på 27 miljoner kronor – en betydligt lägre värdering än det Jonas Ulveseth ville ha från början. 

Han kontrar med att berätta om intressenter som vill gå in i bolaget till en värdering på 50 miljoner kronor. 

Därefter ger han han ett motbud. Han kan inte acceptera en värdering under 30 miljoner kronor. Parterna möts på en investering på 4 miljoner kronor för 13,3 procent av bolaget. 

Förberedd på uppsving

När Breakit pratar med Jonas Ulveseth dagen innan programmet sänds på SVT säger han att det är “lugnet för stormen.”

“Det gäller att vara förberedd”, säger han med hänvisningen till att han tror att det kan innebära ett uppsving av nya kunder. 

“Jag har byggt om hela supportsystemet. Det gäller att allt fungerar på webb och i våra kanaler.”

Rundan är stängd och drakarna klev in med det kapital som visades i programmet. Men till skillnad från vad tittaren fick se i rutan är även Lena Apler med ombord. 

“De investerare genom det gemensamma bolaget Dragon Invest, och där är även Lena Apler med. Jag vet inte om hon är med på grund av att hon har ändrat sig eller för att hon är med rent administrativt i och med att hon är med i Dragon Invest. Men jag är jätteglad att hon är med för hon har väldigt mycket erfarenhet och ett bra nätverk”, säger Jonas Ulveseth.

Varför tackade du ja till investeringen från drakarna när det fanns andra intressenter som ville investera till en högre värdering?

“Från början hade vi tänkt göra en investeringsrunda över sommaren, som skulle stängas i början av hösten. Vi hade både industriella parter och änglar som var väldigt intresserade och var i stort sett investeringsredo. Men så under våren såg jag att man kunde söka till Draknästet och tänkte att det vore dumt att inte testa.”

Därefter gick det snabbt. Snart fick han erbjudandet från SVT om att pitchat för drakarna. 

“En viktig strategi för mig i den här fasen – första gången vi tar in kapital – är att få in rätt personer i bolaget. Och där värderar jag Jacob de Geer högt eftersom han vet hur man skalar upp bolag”, säger Jonas Ulveseth och fortsätter:

“Jag hade väldig lust att få med Sara Wimmercranz på det här också. Jag tror att hon hade passat perfekt, både i fråga om att satsa på entreprenörer som är utanför storstadsområdena och hela impact-delen, som är hennes grej.”

Han konstaterar att samtliga investerare som tackade ja under inspelningen var män.  

“De kvinnliga investerarna trodde inte riktigt på den här båtidén. Det kan man fundera på varför, men jag tror att det främst är män som är mest intresserade av båtuthyrning. Men man ska självklart inte dra alla över kam, men jag har sett det flera gånger, att det främst är män i det här området.”

Det finns redan nu planer på att fylla kassan ytterligare.

“Vi är på gång med en ny runda snart, där bolaget kommer att värderas upp ganska kraftigt. Jag kan inte säga exakt siffror nu, men vi pratar om 10 gånger värderingen som är nu.”

Stor uppskalning i sikte

Bowter uppskattar att omsättningen i år landar på mellan 5 till 10 miljoner. Nästa år ska siffran ticka upp till närmare 30 miljoner. Men för det måste verksamheten skalas upp, vilket också är vad grundaren pekar på som bolagets största utmaning. 

“Det är främst i fråga om hur man får det här att växa snabbt utan att slå undan benen på sig själv som jag har velat få in kompetens kring”, säger Jonas Ulveseth.

Om planen går i lås ska bolaget producera hundra till tvåhundra båtar nästa år i en egen fabrik de ska starta i Arvika. 

“Vi ska bygga klart vår produktionslinje där och samtidigt hålla fokus på tillväxt och expansion.”

Hur ställer du dig till att ni ska göra det här samtidigt som det går mot bistrare tider i ekonomin? 

“Vi tror att vi vinner i en eventuell recessionen. Vi satsar på det lägre segmentet av elbåtsmarknaden – vi gör inga miljonbåtar. Nu har vi inte släppt båtarna än, men vår vision är att det är en elbåt för alla. Vi tror att i en värld med sämre ekonomi när man inte har råd att köpa båtar så kommer delningsekonomin att ta av ännu mer”, säger Jonas Ulveseth. 

Läs mer