Nyligen lämnade Babyshops vd Gertrud Alvén e-handelsbolaget efter bara lite mer än ett år på chefsposten. Ordföranden Susanna Campbell släppte ordförandeklubban i samma veva, efter fyra år på posten.
Knaper eller ingen tillväxt alls, en förlust på en bit över 200 miljoner kronor och ett stort behov av kapital är tydliga symtom på att bolaget, som säljer olika barnprodukter, inte har tagit sig ur det som kallades kris i förra årets rubrik.
Sedan 2018 dras bolaget med förluster före skatt på över 650 miljoner kronor.
Det skrev Breakit i början av augusti.
Babyshop – som backas av Cristina Stenbeck och riskkapitalbolaget Verdane – har ett skriande behov av kapital och för att fylla kassan kommer bolaget se sin miljardvärdering slaktad, skriver Dagens Industri.
Tidningen har tagit del av ett brev till aktieägarna i vilket nya ordföranden Petter Sundberg skriver att bolaget har hamnat i en ”likviditetstsituation som inte är bra”.
Enligt DI hade Babyshop en värdering på 2,1 miljarder kronor 2021. Nu ska bolaget ta in 100-125 miljoner kronor till en värdering om 195 miljoner kronor före pengarna man tar in, varav 35 miljoner redan ska vara tecknade.
Kapitalrundan innebär en rabatt på 92 procent, skriver Petter Sundberg till aktieägarna.
I brevet skriver ordföranden vidare att bolaget siktar på lönsamhet i fjärde kvartalet med större fokus på egna varumärken, där marginalen är bättre. Dessutom ska Babyshop göra en ordentlig översyn av kostnadssidan, heter det.
Petter Sundberg tog över som ordförandeposten i somras.
”Vi har ett fint bolag i grunden”, sa han då.
DI har varit i kontakt med Petter Sundberg som inte vill ge någon kommentar.