Januari 2020. En ny utmanare har dykt upp i sociala medier-världen.
Appen går under epitet Be Real och presenteras som ett uppfriskande alternativ till de andra sociala medieplattformarna: inga mer filter, ingen mer retuscherad verklighet. Långt från polerade flöden och professionella influencers.
“Be Real is your chance to show your friends who you really are, for once.”
Giganter som Tiktok och Instagram får snabbt upp ögonen för bolaget bakom den franska appen. Den tycks ha hittat något som användarna saknar på de stora etablerade plattformarna.
Vi hoppar två år framåt i tiden, till 2022. Samtidigt som Meta och Tiktok försöker kopiera Be Real rakt av är tech-investerarna tudelade i sin analys om appen. Medan vissa pekar på att appen inte tillför något av värde menar andra att uppsidan kan vara enorm om den lyckas bryta igenom bruset. Sociala medier-experter ser med tveksamma ögon på appen, samtidigt som en del menar att det är för tidigt att döma ut den helt.
Breakits Åsa Johansson och Julia Lundin bestämmer sig för att testa Be Real och ta reda på om appen är nästa storspelare.
***
“Herreguuuud, det här är så sjukt!”. Vi har precis laddat ner hajpade appen Be Real och ska nu testa den i en vecka.
Spoiler – vår första förtjusning ska snabbt bytas mot besvikelse och ångest.
Appen fungerar så här: En gång om dagen (du vet aldrig när!) får användaren en notis: ⚠️ Time to Be Real. ⚠️. Tanken är att man ska ta bilden så snart som möjligt, för att visa verkligheten som den är, utan chans till "förfining" genom retuschering och filter. Be Real använder sig av kameran både fram och bak, vilket innebär att användare både tar en bild av sin omgivning och samtidigt som den tar en selfie. Det blir alltså två bilder som publiceras. Alla bilder sparas i en minnesbank så att du kan gå tillbaka och se vad du gjorde just den dagen.
Dag 1: Spända och nyfikna
Vi bestämmer oss för att ta olika positioner. Åsa ska vara “planerande fejk”, det vill säga vänta med att publicera en bild efter att notisen plingar till och planera sina inlägg, medan Julia ska agera “äkta i stunden”, och så snabbt som möjligt publicera en bild, oavsett omgivning.
Julia:
Notisen kommer och jag öppnar kameran och fotar min kollega Hanna och min tråkiga matlåda. Långt ifrån ett 5+ material. Jag blir varse att 24 av mina telefonkontakter har appen – däribland Reklamombudsmannens jurist Gunilla Welander. Speciellt!
Åsa:
Så fort appen laddats ned och ett konto skapats plingar notisen till. Jag ignorerar de gula varningstecken som plötsligt dykt upp på mobilskärmen och bestämmer mig för att ta en bild senare på gymmet. Det är väl iallafall roligare än ett lunchrum. Men det blir ingen svettig bild efter att har sprungit 5 kilometer. Iställer tar jag en bild innan, med håret tillrättalagt.
Dag 1. Julia ta en Be Real i lunchrummet på Breakit så fort notisen plingar till, medan Åsa väntar till kvällen på gymmet.
***
Så vilka ligger bakom appen? Vi kontaktar Be Real med förhoppning om en intervju. Men det blir direkt locket på. Bolaget gör inga intervjuer just nu, lyder svaret. I samma mejl bifogas ett kort dokument med information.
Det här får vi reda på:
Be Real grundades i januari 2020 av fransmannen Alexis Barreyat, med syftet att skapa ett socialt medie för att hålla kontakten med sina vänner och familj.
Alexis Barreyat är dessutom vd och styr bolaget tillsammans Romain Salzman, som är operativ chef. 30 miljoner dollar, motsvarande 300 miljoner kronor, har hittills investerats i appen. Bland finansiärerna finns det amerikanska riskkapitalbolagen Andreessen Horowitz, Accel Partners & New Wave och DST Global. Fler har investerat, enligt Be Real, men ger inga detaljer om vem eller vilka.
Som svar på vår intervjufråga beskrivs appens filosofi: ”Vi vill få människor att må bra med sig själva och sina liv. Vi vill ha ett alternativ till beroendeframkallande sociala nätverk som underblåser social jämförelse och skildrar livet med målet att samla inflytande.”
Vidare står det att appen är byggd för alla som vill ha kontakt med vänner och familj på ett autentiskt, spontant och kvalitativt sätt.
”Genom att inte fokusera på följare, lajks och filter förbinder Be Real användare med spontanitet och autenticitet.”
Vad bolaget har för affärsmodell och plan framåt får vi inte reda på. Enligt uppgifter till Financial Timesöverväger dock Be Real nu att ta betalt för extrafunktioner i appen för att slippa införa annonser. Fotodelningen kommer vara fortsatt gratis. Rapporterna säger att investerare har satt press på bolaget och vill försäkra sig om att appen inte bara ska bli en hajp som sen dör ut.
***
Be Real blev ingen succé över en natt. Nej, det har tagit två år för appen segla upp som en snackis.
Men just nu går det bra – vilket Be Real bland annat kan tacka Instagram för. Instagram gjorde nyligen om algoritmerna och skapade dessutom en Tiktok-kopia med Reels, som är Instagrams senaste videofunktion. Detta har fått användarna att sparka bakut.
Be Real har hittills lyckats attrahera användare i tidiga 20-årsåldern. Appen har över tio miljoner dagliga aktiva användare världen över – 75 procent av de totala nedladdningarna har trillat in i år.
I augusti tog snacket om appen fart på Twitter. Det visar siffror som vi, med hjälp av Meltwater, kunnat ta fram.
Staplarna visar hur exponeringen kring Be Real har ökat på Twitter i Norden. I augusti nås peaken.
Slaget om användarna
Så fort en sociala medier-plattform börjar bli stor kan du räkna med att konkurrenterna antingen plagierar eller köper upp tjänsten. Titta bara på Meta. Instagram budades hem för en miljard dollar 2012, och Whatsapp blev deras för 19 miljarder dollar 2014. När Snapchats Evan Spiegel snällt tackade nej till Mark Zuckerbergs bud på tre miljarder dollar (rykte!) 2013 tog Facebook Snapchats syfte med bilder som försvinner efter 24 timmar och gjorde Insta Stories av det hela. Att växa på det här sättet har blivit Metas räddning när de själva tappar användare och intäkter.
Nu är det Be Real som jagas. Praktiskt taget alla sociala medier-appar anser att appen gjort något smart och eftertraktat. Men eftersom appen fortfarande är så pass liten och har få funktioner är det lättare att kopiera än att köpa upp. Alldeles nyligen skapade Snapchat en tvåsides-kamera och det ryktas om att Instagram ska skapa en råkopia av Be Real. Tiktok lanserade precis sin råkopia Tiktok Now i App Store, där användarna får tre minuter på sig att posta en tio-sekunders video eller ett foto. Som ni ser på gränssnittet är allt likadant.
Breakits Julia Lundin och Åsa Johansson testar Tiktok Now, Tiktoks kopia av Be Real.
Men Be Real å andra sidan är långt ifrån unik.“Tvåsides”-kameran lanserades redan 2013 av appen Frontback. Man lyckades snabbt få flera hundra tusen nedladdningar utan marknadsföring. Boosten kom när kändisar som skådespelaren Ashton Kutcher, Twitters grundare Jack Dorsey och Belgiens premiärminister Elio Di Rupo postade deras “frontbacks” på bland annat Twitter. Appen lyckades samla in drygt 40 miljoner kronor från flera tunga Silicon Valley-investerare. Men kanske var Frontback för tidiga – bara två år senare tvingades grundarna skrota appen efter att användarna lämnat.
***
Dag 2: Stress och irritation
Åsa:
Det hinner bara gå ett par dagar innan en känsla av stress infinner sig varje gång ⚠️ Time to Be Real. ⚠️ plingar till.
Gör jag som appen vill och lägger ut en bild inom två minuter visar jag upp mitt sanna jag där och då. Eller så väntar jag, och tar chansen att visa upp en bättre sida av min vardag.
Det senare alternativet straffar sig däremot snabbt. Det står nämligen i inlägget om det är en sen publicering. Avslöjad direkt. Det blir även en eftersläpning i datumen. Om jag exempelvis får en notis på onsdag kväll men väntar till med att publicera en bild till torsdag morgon kommer inlägget ändå markeras med onsdagens datum. Hur “real” är det egentligen?
Så slår det mig. Om jag alltid ser till att vara mitt bästa jag, så är jag beredd oavsett när notisen kommer. Felfri och redo att visas upp. Fast nej, det låter som en genväg till att gå in i väggen. Ingen bra idé.
Motstridigt väljer jag vilken del av min verklighet jag vill visa upp, det ska inte dikteras av appen. Även om den tappar sitt syfte då.
Julia börjar bli irriterad och gömmer sitt ansikte med en leksaksbil, medan Åsa fortsätter trotsa appen och välja sin stunder för att lägga ut en Be Real.
Julia:
Min dagbok vittnar om en viss irritation – det inträffar flera jobbiga tillfällen då jag har velat svära högt.
Exempel. Jag har precis haft världens kväll där jag träffat ett gäng vänner med barn i parken utanför bostaden. Det har druckits vin och ätits ost och chark. Fem minuter efter att jag slagit igen dörren hemma för att lägga barnet så kommer den jäveln: ⚠️ Time to Be Real. ⚠️. Mittemellan tandborstkaos och blöjbyte. JO MAN TACKAR.
Bilderna jag lägger ut blir nu mörkare och jag slutar visa mitt ansikte – notisen kommer ju alldeles för sent.
Plötsligt så ser jag en vän lägga upp något hen inte borde ha gjort på Be Real.
I inlägget, som nu syns för samtliga kontakter i appen, visar en laptopskärm och ett kontorslandskap i bakgrunden. Både harmlöst och tråkigt vid första anblick. Men så ser jag det. Kameran har med skarp skärpa fångat jobbmejlen på bild – med information i ett mejl som lätt går att läsa.
Jag kontaktar min vän, som genast plockar bort inlägget.
Hur vanligt är sådana här tabbar på Be Real? Finns det värre missöden än så kopplade till appen?
***
Enligt Jan Olsson, kriminalkommissarie vid polisens sektion nationellt it-brottscentrum (NOA), utsätts användare för ungefär samma risker på Be Real som på andra sociala medier.
”Integritetsskyddet försvinner helt och hållet, men det är något man själv väljer när man använder den här typen av appar. Det måste man vara medveten om”, säger Jan Olsson.
I och med att appen skickar ut en pushnotis där användare uppmuntras publicera en bild inom två minuter, det vill säga att inlägget ska göras snabbt, finns risken att användaren inte gör en tillräcklig analys av omgivningen som fotograferas och publiceras. Det finns alltså risk för att man råkar dela med sig av information kanske inte skulle ha publicerat inför allmänhetens beskådan annars, menar Jan Olsson.
“Men det kan man göra på andra sociala medier också om man inte kontrollerar vad det finns för detaljer i bilden man lägger ut”, säger han.
Enligt Jan Olsson har Polisen än så länge vad han känner till inte fått några anmälningar om brott eller incidenter där Be Real omnämns.
***
Dag 4: Den enda relevanta frågan är “varför”?
Julia:
Jag upptäcker Discovery-delen i appen. Liksom andra plattformar har Be Real byggt en funktion där du kan se andra personer från hela världen lägga upp bilder, och inte endast dina egna vänner. Jag ser händelser från Rumänien och Storbritannien. Jag förstår grejen i att upptäcka influencers i Instagrams Discovery-del – det ger mig ändå något – men varför skulle jag vilja se ett gäng random personer fota sina ben och sitt klassrum? Om algoritmen hade visat människor från Stockholms närområde snackar vi.
Åsa:
Nu ska jag ta en bild och lägga upp, tänker jag på väg till jobbet. När notisen plingat till kvällen innan stod hemmafix på agendan. Ingen vill se det, tänkte jag då, och sköt upp ordern från appen.
Solen lyser fint och trädens gröna blad glittrar. Perfekt. Men här tar det stopp. Dels kommer en granne gåendes en bit bakom mig. Jag kan ju inte stå och ta en selfie klockan 07.23 på morgonen. Pinsamt ju. Sen inser jag: på mina senaste två Be Reals har jag samma tröja som jag har på mig nu. Man kan ju inte ha tre bilder i rad från olika dagar med samma kläder. Jag lägger ned mobilen igen, utan att ha gjort ett inlägg. Nu gäller det att hitta ett annat tillfälle.
Dag 4 tar Julia en Be Real vid köksbordet, Åsa tar en när hon åker tåg.
Det får mig att tänka på varför vi ens använder sociala medier. Om vi tar inlägg på Instagram som exempel. Är de inte glammiga så är de roliga eller häftiga, eller berör oss på något vis. Det finns något att visa upp. Och är det inte exakt det vi är ute efter? Vi vill underhållas, distraheras se vilka andra umgås med och vad det gör. Endast de sistnämnda av dem uppfylls i Be Real.
Om man inte råkar vara personen vars mobil sångaren Harry Styles tog upp under en av hans konserter och tog en bild på Be Real. Sånt vill man ju faktiskt se. Där finns det ett värde. Men hur ofta händer det?
Harry Styles tar en Be Real med ett fans mobil.
***
Så vad säger investerarna om Be Real?
Tech-investeraren Louise Samet, som har en bakgrund som tidig anställd på Klarna och på London-baserade vc-bolaget Blossom Capital, berättar att hon inte har fastnat för hajpen.
Men de kan finnas dem som tycker annorlunda. Och de kan vara många, konstaterar hon.
Oavsett vilket är det mycket riskfyllt att kliva in med en investering i ett sånt här tidigt skede i den här typen av produkt.
“Självklart kan man riskera att förlora allt man lägger in. Men det fina med investeringar är att du riskerar bara pengarna som du har lagt in, medan det finns hur mycket som helst att tjäna”, säger Louise Samet.
Exempelvis fick Investerare som klev in tidigt i Facebook tillbaka 4 000 gånger pengarna.
“Om en av tio investeringar lyckas så har du verkligen lyckats för marknaden är så enormt stor”, säger Louise Samet.
Louise Samet. Foto: Press.
Samtidigt som marknaden är gigantisk så var det länge sedan en ny storspelare bröt igenom bruset. Facebook grundades för nästan 20 år sen. Instagram grundades 2010, Snapchat 2011 och Tiktok 2016.
“Man väntar på att det ska komma en ny spännande app som användarna älskar. Investerare är alltid på jakt efter det där nya som unga ska tycka om, och det är just kärleken från användarna som innebär framtida möjligheter till att växa”, säger Louise Samet.
Exakt hur det ska gå till är däremot mindre viktigt till en början, så länge man lyckas skapa en produkt som användare tycker om och faktiskt använder.
Lena Apler, även hon tech-investerare, har precis som Louise Samet inte fastnat för appen. Hon menar att de sociala medier som redan finns tillsammans täcker behoven.
Att Be Real trycker på att inläggen ska präglas av autencitet är däremot bra, vilket är något som kan saknas på exempelvis Instagram, påpekar Lena Apler. Hon ser dock ingen unik fördel med Be Real.
“Jag är intresserad av verkligheten, men jag kan inte se att det behövs en speciell app eller ett särskilt nytt socialt media för det”, säger Lena Apler och fortsätter:
“Jag tror att man överdriver folks intresse att titta in i andras liv. Det har vi nog av redan. Framförallt de vardagliga situationerna vid ett givet klockslag när man parkerar bilen eller åker tunnelbana. Det lockar inte mig, varken som användare eller investerare.”
Hon påpekar att hon inte ser någon intäktsmodell i bolaget såsom appen fungerar i dag.
“Om appen är gratis att använda och man inte tar in annonser eller annan reklam så förstår jag inte vad bolaget ska tjäna pengar på. Som investerare vill man någon gång ha avkastning på kapitalet. Så nej, jag förstår inte riktigt de investerare som har gått in, men de kanske vet något som inte jag vet”, säger Lena Apler.
Lena Apler. Foto: Press.
I breda penseldrag behöver Be Real samma sak som Facebook, Instagram och Tiktok för att lyckas: nätverkseffekter.
“Jag använder Facebook fast jag tycker att produkten är dålig, för jag känner att jag behöver vara närvarande i vissa grupper”, säger Louise Samet och fortsätter:
“Det skapar vad vi kallar för nätverketseffekter och en enorm fördel för Facebook. Det är vad Be Real behöver knäcka för att faktiskt vara framgångsrika över tid.”
Nätverketseffekterna är betydligt viktigare än hur bolaget utvecklar produkten rent tekniskt. Instagram kopierade exmepelvis Snapchats Snap Story. Nu kopierar såväl Tiktok som Meta tekniken i Be Real. Produktmässigt har Be Real i långa loppet alltså inga fördelar, utan det är användarna som är värdefulla.
Be Real funderar redan nu på att ta betalt för extrafunktioner. Det är inte otänkbart att även Facebook börjar dra åt samma håll, menar Louise Samet.
“Om du inte betalar för produkten du använder, exempelvis Facebook, så är det du som är produkten. Då är det någon annan som betalar för att du ska kunna använda plattformen, exempelvis annonsörer”, säger hon.
Men det går inte att ta betalt från början, utan först när nätverkseffekterna har nåtts.
“På något sätt behöver betala för de produkter man använder. Frågan är om man betalar genom att att titta på annonser eller om man betalar genom faktiska pengar”, säger Louise Samet.
Att leva på riskkapital fram till att appen börjar kamma hem intäkter är den enklaste möjligheten, menar hon.
Det är inte heller något nytt för den här typen av bolag att varken tjänar pengar eller ta betalt till en början. Facebook, Instagram och Snapchat började utan annonser samtidigt som de var gratis.
“Vet de att det finns ett värde och får tillräckligt med användare så kommer det finnas sätt att tjäna pengar så småningom”, säger Louise Samet.
Efter den senaste investeringen tidigare i år värderades Be Real till omkring 6 miljarder kronor. Det innebär i sin tur att varje användare per dag värderas till 100 dollar, enligt The Information.
Louise Samet menar att det är en väldigt hög värdering per användare, i och med bristen på intäkter. Det kan jämföras med Facebook, Instagram och Messenger, vars användare per dag värderas till 149 dollar. Den stora skillnaden är dock att de tre sistnämnda bolagen varit lönsamma under flera år.
“Den höga värderingen för Be Reals användare handlar om möjligheten till framtida intäkter på de här personerna”, säger Louise Samet.
Tror du att Be Real kommer att slå igenom?
“Det är inte jättesannolikt, men inte heller omöjligt. Speciellt med tanke på att de har jättebra investerare. Det gör också att chansen att lyckas ökar”, säger Louise Samet.
Skulle du vilja investera i den här appen?
“Jag vet inte. Jag skulle skulle vilja se användardatan först och träffa grundarna. Sen skulle jag kunna svara”, säger Louise Samet.
***
Dag 5: Blottad och uttråkad
Julia:
Det är måndag morgon – när jag lagom trött försöker mig på ett litet smile i kameran får jag ett meddelande på skärmen: “Bonuspoäng för smile”.
Jahopp. Be Reals algoritm uppmärksammar alltså att jag ler fånigt på bilden. Så mycket fick man för att vara äkta.
Åsa:
I dag var tanken att jag skulle på en aw, men olyckligt nog ställdes den in.
Det som hade varit ett perfekt tillfälle för en Be Real! Istället bränner jag av en bild flanerandes efter jobbet. Ett strålande väder och en tvärgata till Odenplan. Mer än så blev det inte på bilden. Vem bryr sig om sånt på sociala medier? Jag känner mig nästan lite blottad. Här går jag i mina egna tankar liksom. Sånt här skulle jag aldrig lägga ut om det inte vore för det här testet. Jag scrollar igenom flödet under Discovery-delen, där man kan se inlägg från användare man inte känner. Varenda bild är så gott som lika tråkig som min, om inte ännu tråkigare. Datorskärmar och tangentbord, instrumentbrädor i bilar, trottoarer och ett och annat klassrum dominerar. Min hade ju iallafall lite solljus.
Julia tar en bild på kontoret så fort notisen kommer. Åsa väntar till senare under dagen.
***
Vad tror då sociala medie-experterna om appens framfart?
Robin Hallgren, innovationschef på sociala medier-byrån The Amazing Society, laddade ner Be Real i mars.
“Den här typen av sociala medier-appar med nya grepp kommer någon gång per år.”
Robin Hallgren tror inte att appen som den ser ut idag kommer hålla över tid. Risken är större att den går samma öde till mötes som exempelvis Clubhouse, House Party och Ello.
“Det är kul en stund, men om jag ska engagera mig i en ny plattform behöver den sticka ut och skapa ett mervärde som inte finns någon annanstans.”
Appens syfte har redan gått förlorat.
“I början var folk trogna konceptet – att posta inom två minuter från att notisen dykt upp. Nu är det inte så längre. Nu tänker man till, tar gärna ett dygn på sig och helt plötsligt är det polerat.”
För Jenni Laapotti, operativ chef på Digitalsnack, innebar appen en väg till att dra ner ambitionsnivån i sociala medier.
“Jag har alltid känt en hög tröskel att prestera med tanke på vad jag jobbar med. Men min åsikt kring appen förändrades efter drygt en månads användande. Jag tröttnade på att aviseringarna alltid kom när jag skulle sova.”
Robin Hallgren och Jenni Laapotti.
Be Real följer trenden som finns i andra sociala kanaler med mer slutna grupper, menar experterna. Hela poängen är att man ska vara dagligt aktiv och hålla koll på sitt nätverk. De främsta användarna, Generation Z födda mellan 1995 och 2012, vill dessutom ha mer genuinitet i sina flöden, därför har appen ett existensberättigande.
“Men man måste också förstå skillnaden mellan icke fejkat och alldagligt och tråkigt. Vi ser hur influencers städar upp i sina flöden, men det innebär ändå att man vill få ut något från de man följer”, säger Jenni Laapotti.
Det är oklart hur appen ska tjäna sina pengar. Antingen genom att ta betalt för plattformen eller att göra den annonsfinansierad.
“Det blir tufft om man ska konkurrera med massa nätverk som är gratis att använda. För att Be Real ska bli framgångsrikt annonsfinansierad krävs det att den har ett stort annonslager och det bygger på att människor spenderar tid och delar med sig av information där”, säger Robin Hallgren.
Risken är överhängande att andra plattformar nu fortsätter kopiera Be Real. Funktionerna är relativt enkla att utveckla själva.
“Det finns medel att få till saker snabbt. Då hinner inte användarna fly den stora appen utan är kvar där. Den enda som lyckats behålla publik är Tiktok. Även om Instagram har storsatsat på sin nyaste videofunktion Reels lyckas de inte få människor att interagera med innehållet lika bra som på Tiktok. Jämför med Snapchat när Insta Stories kom, Snapchats tillväxt stannade av efter det”, säger Jenni Laapotti.
Men vi ska inte vara för snabba med att döma ut Be Real. Jenni Laapotti drar paralleller till att Whatsapp är större än Facebook i hemlandet Finland. I appen har man tillgång till gruppdiskussioner, familjechattar och delar material. Den används framför allt av företag, radiokanaler och tv-kanaler, och inom konsumentärenden.
“Om Be Real skulle bli mer som en meddelandetjänst så tycker jag att värdet är större. De har ju till exempel lyckats skapa användande i kluster i gymnasieskolor, vilket är en indikation på att det är den typen av nytta målgruppen ser med appen.”
Robin Hallgren är dock inte övertygad.
“Det går att lägga till underhållningsmoment som augmented reality-filter och olika videofunktionaliteter. Men vad är det då som skiljer Be Real från andra?”
Dag 6 och 7: Gnistan börjar slockna
Dag 6 tar Julia en Be Real när hon är på lekparken med sin son. Åsa väntar med att lägga ut en bild till senare på kvällen, återigen på gymmet.
Julia:
Jag börjar känna mig ensam på plattformen så jag börjar rulla ut länkar till mina kompisar. “Vad gör du, är det virus du skickar?” får jag tillbaka från en nära vän. Hon hade tydligen aldrig hört talas om Be Real.
Flödet börjar bli för tråkigt. Bland de få vänner vi har i appen ser Netflix-tittande, datorer och bussåkande. Appens försvarare säger att det är just det som är meningen. Andra säger att de accepterar bara en handfull vänner av rädsla för att appen ska bli Insta Stories. “Jag älskar hur dåligt innehållet är, nyckeln är att lägga till människor som du gärna ser ful ut inför.”
Åsa:
Under kvällen den sjunde dagen, runt klockan 21, plingar mobilen till: ⚠️ Time to Be Real. ⚠️
Dagen som vid det laget passerat kan sammanfattas som en marathon. Vid tillfället Be Real fick mobilen att vibrera kraschade jag i soffan, sminket utsmetat och håret på ända. Vem vill se ett sånt inlägg? Irritationen av att det känns som ett måste växer. Jag lägger bort mobilen och återgår till att vara någonstans mellan vaken och sovandes. Dagen slutar utan en uppdatering i appen.
***
Efter en vecka med Be Real känner vi oss mer än klara. Vi längtar efter räddningen från den märkliga stressen notisen ger. För vems vardagliga liv vill vi se, och vem vill se våra?
Vi skyndar oss tillbaka till de sociala medier vi känner, där ingen app säger åt oss när vi ska publicera och där filter gör verkligheten finare än vad den är.
Vår slutsats blir: Alla har ett tråkigt liv på Be Real.