Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

22-årige sensationen osannolik influencer – får 8 miljoner för varje inlägg på Tiktok

Khaby Lame är världens mest populära tiktokare. Foto: Faksimil/Montage

Fick sparken från fabriken. Nu är han störst på Tiktok och kan håva in miljonbelopp för varje klipp. Här är 22-åringen som är sociala medier-plattformens klarast lysande internationella stjärna – trots att han inte kan engelska.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Man skulle knappast kunna skriva en bättre askungensaga för 2022.

22-årige Khaby Lame är världens mest populära tiktokare, med nära 150 miljoner följare och 2,4 miljarder (!) likes. Men han har allt annat än en typisk influencerbakgrund. 

Han kom till Italien från Senegal som barn och växte upp under enkla förhållanden. Intresset för att göra karriär på sociala medier kom först efter att han förlorat sitt jobb på fabriken. 

I dag tjänar Khaby Lame upp emot 750.000 dollar, motsvarande 8,3 miljoner kronor, för varje inlägg han gör på Tiktok, skriver affärstidningen Fortune.

Summan baserar Fortune på ett kontrakt med en filmstudio i Hollywood.

Lame har också tjänat 450.000 dollar, motsvarande över 5 miljoner kronor, på en sponsordeal med modemärket Hugo Boss – som han också varit catwalkmodell för – och tros håva in totalt motsvarande 112 miljoner kronor i år, enligt tidningen.

Med sina humoristiska – tänk slapstick och Buster Keaton med ett mer uppdaterat soundtrack – klipp har sociala medier-sensationen nu siktet inställt på en Hollywoodkarriär. 

Det finns bara ett krux. Han måste lära sig engelska. 

Fortune skriver att vägen mot en karriär som global filmstjärna och komikerstjärna bland annat går via tecknad film. Khaby Lame plöjer bland annat den präktiga barnserien Daniel Tiger för att lära sig språkets grunder.

Att Khaby Lame redan är en maktfaktor på sociala medier råder det däremot ingen tvekan om. Stjärnorna flockas kring honom. 

När svenska fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic för ett år sedan skulle fira 400 ligamål gjorde han det med en video med Khaby Lame, i vilken Ibra var klädd i Squid Game-utstyrsel, något som Sportbladet uppmärksammade.

Nyligen skrev Breakit om hemligheterna bakom att lyckas på Tiktok och vilka svenska influencermärken som lyckats och inte lyckats.

Vi uppmärksammade en annan 22-åring som knäckt Tiktok-koden, svensken Fredrik Rinaldo och hans streetwearmärke Merch Sweden.

“Om tio år närmar vi oss ett miljardföretag”, sa den unge entreprenören till Breakit förra veckan.

Läs mer