Pionjärer som till exempel Kry har plöjt upp de digitala vägarna in i den svenska vårdapparaten och i bakvattnet har mer nischade aktörer dykt upp. Ett exempel är Knodd, helt fokuserat på barnsjukvård och sedan grundandet för knappt fyra år sedan har bolaget hunnit få fäste. Omsättningen kommer att växa från cirka 11 miljoner till runt 30 miljoner kronor under 2022.
Nu känner sig bolaget redo för ytterligare steg och tar in 30 miljoner kronor.
“En stor del handlar om att skala upp den nuvarande affärsmodellen som vi nu har bra data på. Vi ser att den håller. Och vi breddar vi oss med psykologer och fortsätter satsningen vad gäller graviditeter”, säger grundaren och vd:n Jakob Hedlund till Breakit.
Psykisk ohälsa bland barn kan ta sig många uttryck och behovet kan tyvärr inte beskrivas som annat än stort idag. Primärvården hinner inte med alla gånger och Knodd säger sig vilja avlasta. Bolaget kommer initialt erbjuda 150-200 tider i månaden för digitala möten med barnpsykologer.
Utdragna dialoger
Satsningen finansieras till delar av det nya kapitaltillskottet om 30 miljoner varav cirka hälften kommer från befintliga ägare och då särskilt från Curus (serieförvärvaren inom vård som tidigare hette Add Health Media). Bland de nya ägarna hittas Orkla Ventures (det norska konglomeratets investeringsdel, First Venture (First North-noterat investeringsbolag) samt det familjeägda Linbo Invest.
Värderingen i nyemissionen låg på 140 miljoner kronor (före kapitaltillskottet), upp från 75 miljoner kronor i föregående runda.
Jakob Hedlund medger att de förändrade förutsättningarna på finansieringsmarknaden märktes av. Den här processen gick trögare för Knodd än de föregående.
“Jag skulle ljuga om jag sa att det inte märktes. Det gjorde det absolut. Men vi är glada att vi har stängt en runda med bra ägare ändå. Intresset var bra trots marknadsläget”, säger han.
Men hur märktes det?
“Att dialoger drar ut på tiden, att det är lite mer passivt rent generellt. Folk är lite mer försiktiga helt enkelt. Från februari märkte man ett skifte hur investerarna resonerade”, svarar Jakob Hedlund som tillsammans med medgrundaren Josefine Svegborn och nämnda Curus även fortsättningsvis kommer att vara bolagets tre största ägare.
Europa lockar
Planen är att de nya pengarna ska räcka i två år. Jakob Hedlund utesluter inte att bolaget därefter är kassaflödespositivt, men han utesluter heller inte att det då behövs ny finansiering. Det senare kan komma att behövas om Knodd ska förverkliga ambitionen att inom tre år bli “Europas ledande digitala vårdtjänst för barn och föräldrar”.
Snart kommer bolaget göra de första förberedelserna inför den internationella expansionen. Det handlar i denna fas inte om själva sjukvården, utan om att översätta utbildningsmaterial, guider och kurser.
“Den delen av appen ska översättas till engelska, franska och tyska och kan därefter släppas på andra marknader. Det är ett första steg i vår internationalisering”, säger han med blicken på 2023.
Knodd går fortfarande back, men i marginell omfattning relativt tillväxten, enligt Jakob Hedlund. De nya förutsättningar på kapitalmarknaden gör att bolaget måste vara mer finansiellt disciplinerat än vad det annars hade kanske varit. Växa steg för steg är receptet.
“Detta är ett mer långsiktigt sätt att arbeta, ett sätt som vinner i längden jämfört med att dra på sig för stora kostnader och sedan tvingas backa, skära ned och starta om. Jag tror att detta är mer sunt och något som vinner i det långa loppet”, resonerar Knodds vd.
Ni har etablerat er, fått in nya pengar och Knodd är på gång att ta nästa steg – vad får dig att sova lite sämre? Var ligger riskerna?
“Vi vet inte helt och hållet hur regleringar och ersättningsmodeller kommer att landa. Det är ett ständigt föränderligt landskap. Jag hoppas att det blir modeller som avlastar vården och som inte stänger ute några patienter. Men det är klart att det finns en osäkerhet här”.
MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)