Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Thevea Brands Group drar in (nästan) en halv miljard – och siktar på att bli enhörning: “Vi vill växa med lönsamhet”

Vasko Markovski, Magnus Månsson och Joakim Appelqvist, Thevea Brands Group. Foto: Press

Raketfart för Helsingborgsbolaget med Tretorn i portföljen – nu ska de skruva upp farten.


Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

De flesta som har sett en tennisboll har nog iallafall haft namnet Tretorn i bakhuvudet någon gång. Och det är faktiskt ett svenskt företag som säljer både tennisbollarna och gummistövlarna.

Historien om Thevea Brands Group börjar redan 2015. Då satt Joakim Appelqvist och Vasko Markovski i management-teamet för Tretorn, och köpte strax ut verksamheten från Puma som var ägare då. 

Fyra år senare blev de distributör åt Adidas tennis och padelverksamhet och började samtidigt fila på en ny affärsmodell där de tittade på att köpa bolag och utveckla D2C-verksamheten, alltså försäljningen direkt till kund. I samma veva klev Magnus Månsson, med erfarenhet från Nelly och Gina Tricot på som delägare.

Sen har det gått fort, förra året omsatte Thevea Brands Group 436 miljoner med en vinst på 15,7 miljoner. De senaste tolv månaderna har bolaget omsatt över 500 miljoner och prognosen för 2022 ligger på ungefär 600 miljoner kronor i omsättning.

Numera finns varumärken som padelexperten Racqet med både e-handel och fysisk butik och Friluftsvaror samt Sarek i bolagets portfölj. 

“Vi växer på alla delar”, säger vd Magnus Månsson.

“Egna butiker, online och försäljning till andra butiker”.

Hur har ni lyckats växa så snabbt?

“Vi har investerat väldigt mycket i humankapital, personal helt enkelt”, säger Månsson.

“Vi har letat efter rätt människor som är självgående och drivna”.

Även om de har fullt upp med de varumärken de jobbar med idag så finns planerna på att göra fler uppköp. Och siktet är högt inställt.

“I vår plan så har vi en unicorn-värdering 2030”, berättar Magnus Månsson.

“För att vi ska lyckas med det krävs det geografisk expansion och att vi lyckas höja värdet på våra varumärken.”

Och det är geografisk expansion som står näst på tur för bolaget som i dagsläget har sitt huvudkontor i sundets pärla Helsingborg men också har kontor i Stockholm, Helsingfors, Oslo och i Holland.

”Vi har vuxit rekordsnabbt och har i dagsläget kunder i fler än 40 länder”, säger Magnus Månsson.

“Skandinavien är vår största marknad men vi vet att det finns en tillväxtpotential i framför allt DACH, Storbritannien och Benelux.”

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

Läs mer