Det är inget fel med att dejta en islänning. Tvärtom kan en representant för folket som levt kargt och blåsigt i 1000 år vara ett riktigt gott parti. Det bjuds på sång, bad, torkad fisk som snacks och riktigt varma ylletröjor. Undertecknad vet.
Till poängen.
Nu ska svenskarna få lära sig att dejta – om inte islänningar – så isländskt. Även Reykjaviksborna har haft svårt att mötas över borden på Kaffibarinn utan teknisk hjälp.
Och där kommer dejtingappen Smitten in. Smitten som lanserades för två år sedan är redan större än Tinder på Island och har tagit andraplatsen som den mest populära dejtingappen i Danmark, enligt ett pressmeddelande.
Nu kommer appen, vars affärsidé är att mixa dejting med spel för att kapa kallpratet, till Sverige efter att ha tagit in motsvarande 100 miljoner i nytt kapital.
Lanseringen är satt till början av oktober.
”Jag och min medgrundare Asgeir Visir startade Smitten för att göra det enkelt för främlingar att skapa meningsfulla kontakter. Vi möttes i intresset för hur människor förs samman och kommunicerar. Vårt mål är att bli den ledande aktören inom onlinedejting för generation Z”, säger Smittens vd och medgrundare David Simonarson i en kommentar.
I den senaste kapitalrundan har bolaget fått in nya ägare som Makers Fund, Possible Ventures och Wonder Inves. Den populära vinappen Vivinos grundare Heini Zachariassen har skjutit till mer pengar. Han sitter även i Smittens styrelse.
Det är fler som vill åt de kärlekshungrande svenskarna. I veckan skrev Breakit om dejtingbolaget Relate som vill sticka ut genom att bädda för långvariga relationer. Bolaget har tagit in 7,2 miljoner kronor från bland andra H&M-toppen Karl Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook.
MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)