”Du får inte ta honom på axeln. Du är yngre och dessutom kvinna. Det blir som att du trycker ner honom.”
En assistent tar Linn Weilar åt sidan. Entreprenören med rötterna i Småland är i Sydkorea och tar möten med ett tjugotal skönhetsmärken.
”Du får inte lägga visitkortet i bakfickan, visitkortet ska ligga på bordet under hela mötet. Nu blir det som att du sätter dig på honom.”
Det blev en del kulturkrockar där i Seoul.
För fem år sedan lämnade Linn Weilar en framgångsrik karriär på TV4:s kreativa avdelning och satsade allt på Jönköpingsbaserade e-handeln Bonnybonny, som sålde koreanska skönhetsmärken till svenska kunder. Först shoppade hon där, sedan köpte hon sajten.
Från början fanns det bara fyra varumärken på Bonnybonny. Linn Weilar ringde till olika retailers, som Åhléns och H&M, för att fiska efter ett bredare intresse för den bubblande trenden K-beauty.
Med de stora återförsäljarna på kroken åkte hon till Sydkorea för att få ensamkontrakt på fler märken.
”Det gick ganska snabbt. Helt plötsligt hade jag en hel portfölj.”
Mottagandet i Sydkorea var nästan kungligt, trots att Linn Weilar bara var i uppstartsfas. Det var middagar och frukostar. Inte några timmeslånga möten över kaffe, som i Sverige.
”En körde mig i nästan en limousine tillbaka till flygplatsen. Det är ett unikt affärsklimat. Jag kunde inte riktigt berätta att jag tar dig – och dina 20 konkurrenter.”
Från NK till Willys
I dag har Linn Weilar mångåriga kontrakt på exklusiva rättigheter för 25 koreanska varumärke, samt det egna märket Stay Well, även det med tillverkning i Sydkorea.
Hittills har hennes Nordic Cosmetics & Healthcare och Nordic Cosmetics Import omsatt 60 miljoner kronor. Hon startade det förstnämnda bolaget med estländska Madis Vahtre, som hon beskriver som ett lyckopiller.
”Min partner i Estland hade redan ett fungerande logistikcenter när vi träffades vilket gjorde att vi kunde växa direkt. Något som vart extremt viktigt. Utan gänget på lagret så hade vi ej kunnat få de stora återförsäljare som vi fått.”
De säljer produkter till återförsäljare i olika prisklasser – från NK till Willys och Lyko däremellan.
När Linn Weilar ska lista sina främsta snilledrag på resan är tajming i topp.
”Det var supertur att jag trippade på den här trenden.”
Nästa snilledrag var att agera rakt på trenden och att våga hoppa av ett stabilt och bra jobb. Linn Weilar säger att hon har entreprenörsandan i blodet och hon har tidigare startat bolag i helt andra segment – en pensionärspool och ett klädmärke.
Erfarenheterna från försäljning på TV4 gjorde att hon vågade gasa direkt.
”När man jobbar med sälj så vet man att ingenting behöver vara klart. Man skaffar kunderna först. Utan kunderna spelar det ingen roll hur bra produkten är. Det går inte att sitta på sin kammare i hundra år. Man är transparent och berättar att det här håller jag på med, vill ni vara med?”
När Linn Weilar satsade seglade K-beauty upp från ingenstans som en global trend. De Instagramvänliga ansiktsmaskerna kom ofta inte till en så dyr prislapp och hade stort fokus på annorlunda innehåll och anti-age. Linn Weilar hade redan en passion för skönhet.
Det innebär också att hon har köpt många dyra produkter och känt sig lurad, säger hon.
Hur är statusen för K-beauty i dag, är trenden lika het?
”Jag tror inte att man kan säga att det är supertrendigt men det har blivit verkligt etablerat. Har man tur så blir en trend något som alla bara tar för givet att det finns och så har det blivit. Går man in på Åhlens eller andra återförsäljare så har de en avdelning som heter K-beauty. Och jag skulle säga att det är tur att man jobbar med Korea där det sker mycket teknikutveckling. I dag finns det masker för bröst, mage och rumpa. Och så har vi ju hela hållbarhetstrenden.”
Det var bland annat av hållbarhetsskäl som Linn Weilar och teamet startade det egna märket Stay Well. Bland annat ville hon skapa komposterbara masker.
”Vi har tagit nästa steg. Jag kan inte stå bakom något som ökar plasten i havet”, säger hon.
Bolaget har också tagit fram den populära hudvårdsingrediensen kollagen från fermenterade sojabönor. Normalt kommer den annars från gris eller andra animaliska källor.
Men att transportera från Sydkorea är inte direkt en klimatinsats.
”Det tar jättelång tid att frakta med båt. Flyg tar bara fem dagar. På något sätt har vi ändå lyckats frakta bättre med båt.”
Hållbarhet och snäll snigelhantering (det tar sex timmar för en snigel att producera ett gram sekret) är viktigt.
Stay Well har blivit Nordic Cosmetics & Healthcares storsäljare. Linn Weilar beskriver märket som ett slags koreanskt L’Oreal.
”Är det något som jag är stolt över så är det att vi lyckats ta fram ett relativt hållbart märke med ett så bra innehåll.”
Delade ut paket på julafton
Entreprenörsresan har inte varit enkel. Allt höll nästan på att gå i stöpet redan i början. Och det var postens fel, säger Linn Weilar.
En rubrik i Expressen 2017 löd: ”Postnord har slarvat bort 31 av Linns paket.”
”Jag åkte ut på julafton och levererade paketen personligen. Det kändes bättre att kunderna fick dem. Men jag drog gränsen vid Uppsala- och Stockholmsregionen.”
Nu säger Linn Weilar att hon är en av få som har fått kompensation av Postnord.
”Då var vi så små och nya. Det var så extremt stressande, även om det löste sig helt okej.”
Hon fick vara tomte på loftet – på riktigt.
”Vi hade köpt ett hus med ett loft där jag kunde arbeta. Jag satte på etiketterna för hand och åkte med min lilla bebis med paketen.”
Den lilla bebisen följde vid tre månaders ålder även med sin mamma på skönhetsmässa i Barcelona.
”Jag ser nu att det var jättekul men det var ju kämpigare på ett helt annat sätt.”
Bra med kris i kroppen
Hela entreprenörsresan beskriver Linn Weilar som en bergodalbana, att konstant kasta sig mellan hopp och förtvivlan.
”En drivkraft till att starta eget är friheten. Nu bestämmer jag helt själv. Jag bestämmer hur mycket och hur lite.”
Samtidigt måste det skava.
”I början är det viktigt att känna lite ekonomisk kris i kroppen. Om man alltid har något på det torra så driver man det lite halvdant. Jag har ju barn dessutom och hade ett liv som kostade mycket pengar. Vi ville inte äta knäckebröd för att mamma skulle satsa på sitt. Det gav mig ett driv. Det här måste gå nu!”
Man måste dra undan mattan. Och om det inte fungerar så hoppar man av snabbt. Det är Linn Weilars devis.
”Det gör någonting när man kämpar ihjäl sig. Just nu måste vi till exempel in i Tyskland. Det är en nytändning, att det finns en ‘sense of urgency’. Och den kostar lite. Man är orolig och räknar plankorna i taket. Men går det så är det en stor belöning, även om man när man är mitt uppe i det tänker ‘aldrig mer’.”
Linn Weilars tips till nya entreprenörer, som helt plötsligt blir sin egna chef, är att skaffa en mentor och att visualisera sina dagar. För egen del håller hon fast vid röda post-it-lappar.
Går mot strömmen
Pandemin blev en bump in the road för Nordic Cosmetics & Healthcare. Hudvårdsmärken gick generellt som tåget men för Linn Weilar har inte satsat på e-handel så mycket som fysiska återförsäljare. Dessutom stängde flera fabriker i Sydkorea ner.
Ett sätt som höll allt flytande var att bolaget ställde om och sålde koreansk handsprit – pandemianpassad K-beauty
”Digitalt kommer vara starkt länge men retail är starkt nu”, säger Linn Weilar.
”Vår egna plattform hade nog kunnat gå bättre om vi hade fokuserat mer med den. Men vi märkte också av att det var tydligt att man hellre köpte hem än gick på salong.”
Just nu ligger fokuset på Tyskland. Linn Weilar har agentur för nio koreanska skönhetsmärken i landet och har precis kommit in på en av Tysklands största kedjor, Müller.