Sockerfri, vegansk, naturligt smaksatt och som bidrar till avslappning och välmående.
Med de orden beskriver Axel Folkebo, Harald Ivemark, William Melnyk och Carl Heilbrunn – grundarna bakom bolaget Zoma Relaxation Drink – sitt motgift mot stress och oro, som de menar sköljer över dagens ungdomar.
Produkten, en funktionsdryck med samma namn som bolaget, ska med ingredienserna citronmeliss och kamomill bidra till en mer hållbar vardag.
De fyra entreprenörerna grundade bolaget som ett UF-företag sitt sista år på gymnasiet under hösten 2021. Ett stenkast in i framtiden – våren 2022 – tog de plats framför drakarna under inspelningen av Svt:s Draknästet.
I rutan får tittarna se de fyra entreprenörerna pitcha sin affärsidé och söka en investering om en miljon kronor för 15 procent av bolaget. Själva värderar de bolaget vill 6,7 miljoner kronor.
”Jag skulle kunna tänka mig att sätta en miljon på det här. Men jag vill ha 25 procent och så vill jag ha ett aktieägaravtal som sträcker sig till 2025, där ni måste vara kvar. Jag kan inte lägga tid istället för någon av er – ni måste driva det här framåt. Men en miljon för 25 procent så är jag med”, säger Lena Apler.
De fyra entreprenörerna tackar nej – de vill inte lämna ifrån sig mer än 20 procent av bolaget.
Shervin Razani tar ton.
”I ena vågskålen tycker jag att ni har svarat utmärkt. Ni har gjort en fantastisk bra pitch. I den andra är att det är en sjukt svår bransch”, säger han.
Han föreslår därefter att han tar en del av investeringen, och att de möter entreprenörerna på 20 procent.
Entreprenörerna tackar ja. Det slugitliga budet landar alltså på en miljoner kronor totalt, där Lena Apler kliver in med 750 000 kronor och Shervin Razani med 250 000 kronor, för 20 procent av bolaget.
Inte inlett samarbetet
Men sedan dess har inget hänt. I alla fall inte på investeringsfronten.
“Det är inget nytt att riskkapitalinvesteringar är rätt komplext”, säger Axel Folkebo, medgrundare av Zoma Relaxation Drink, när Breakit når honom på telefon närmare ett halvår efter inspelningen av programmet.
“Vi har haft en trevlig dialog med de fantastiska drakarna Lena och Shervin men vi har inte inlett något samarbete ännu. Zoma Relaxation drink har utvecklats över förväntan och vi ser just nu över olika expansionsplaner. Men på sikt ser vi gärna att så kompetenta investerare som Lena och Shervin ansluter till vår resa såklart”, säger han.
Ni har alltså inte tagit in det här kapitalet?
“Inte i nuläget. Under våren drevs Zoma som ett självfinansierat UF-företag där reglerna kring UF-företag inte medger större kapitalanskaffningar”, säger Axel Folkebo och fortsätter:
“Nu efter sommaren har vi tittat på ett antal olika utvecklingsalternativ med drakarna, men för Zoma i nuläget fortsätter utvecklingen utan externt kapital och vi har valt att fokusera på nyskapande av distribution och försäljning. Vi tror att det kommer vara nyckeln till framgång och det är där vi lägger allt krut där just nu”, säger Axel Folkebo.
Varför sökte ni till Draknästet om ni visste att ni som UF-företag inte fick göra större kapitalanskaffningar?
“Vår ambition var att transformera Zoma UF till ett aktiebolag redan under våren 2022. Nu är bolaget på plats och vi har lärt oss otroligt mycket om företagande och om dryckesbranschen. Erfarenheten från Draknästet är ovärderlig och fokus ligger nu på att ta allt i rätt ordning”, säger Axel Folkebo.
Han tillägger att de inför inspelningen hade startat ett aktiebolag för att kunna medverka i programmet, men att verksamheten fortfarande drevs i UF-företaget.
Det har däremot skett mer på andra fronter inom bolaget, utan hjälp från drakkapital.
Dyker upp på Coops hyllor
Efter att programmet spelades in har de fyra entreprenörerna tagit Zoma Relaxation Drink från att vara ett UF-företag, till att utvecklas till ett aktiebolag. Drycken, Zoma Relaxation drink, börjades säljas i början av året hos några utvalda Ica-butiker i Stockholmsområdet. Nu ska den snart lanseras i en rad Coop-butiker, även dessa i Stockholm.
“Det går undan, det gör det verkligen”, säger Axel Folkebo och fortsätter:
“Parallellt med Coop-lanseringen jobbar vi med varumärkeskännedom där vi har lyckats otroligt väl på sociala medier. Vi har en produkt som bevisligen är unik och uppskattad och intresset har varit stort från etablerade aktörer inom dryckesbranschen. Vi tror att nyckeln framåt kommer vara att knyta allt bredare och centrala distributionsavtal inom service och dagligvaruhandeln.”
Hur ser ni på konkurrensen som finns på marknaden för funktionsdrycker?
“Den är otroligt hård på den svenska dryckesmarknaden men vi har fått bekräftat att vår produkt är unik. Vi vill inte bara etablera en ny dryck utan förändra marknaden, där vi ser att vi har lyckats tajma in ett samhälle som rör sig mot hållbara val. Vi är övertygade om att konsumenterna är beredda att ersätta destruktiva energidrycker och där vill vi att Zoma ska vara det ledande alternativet”, säger Axel Folkebo och fortsätter:
“Sen är det naturligtvis så att stora företag har möjlighet att spänna sina starka muskler men vi är måna om att få behålla det försprång som vi har skapat.”
Ni är alltså inte oroliga för konkurrens?
“Oroliga och oroliga, det är klart att vi ser att det finns en sån risk, men vi är förberedda för den”, säger Axel Folkebo.
Bolaget uppskattar att omsättningen landar på 500.000 i år och tre miljoner kronor nästa år.
MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)