Många har de senaste åren kritiserat Tinder för att endast ge upphov till kortsiktiga relationer, och att det är inbyggt i incitamentsstrukturen för att hålla kvar kunderna.
“Nu i september är det tio år sedan Tinder lanserades, och på många sätt är det tydligt hur olika swipebaserade dejting-appar har förändrat dejtingen till det negativa. Appar bidrar till ökad depression i samhället enligt vissa studier”, säger Relates vd och medgrundare Phillip Jonzon Jarl, som har som vision att ändra på det.
Bolaget har tagit fram en värderingsbaserad dejtingapp där användarna får uppge vilka värderingar de tycker är viktiga. De matchas den mot andra singlar med liknande syn på livet. Det slutgiltiga målet är i och med det att skapa relationer som håller längre.
Tesen är alltså att det som saknas på marknaden är ett mer långsiktigt tänk, där appen inte bara sammanför personer, utan också skapar förutsättningar för förhållanden som håller i längden.
Vi skrev om bolaget redan 2019, när de hade tagit in sin första investering och var på väg att lansera sin tjänst.
Idag har Relate fått rejäl fart på sin app och har cirka 45.000 användare, främst i Stockholmsområdet. Cirka hälften av dessa är kvinnor, vilket sticker ut bland dejtingapparna som tenderar att ha en stor övervikt av män.
“Jag tror att det är för att män lägger mer värde vid utseende medan kvinnor värderar annat mer, om man ska generalisera. Vår app är inte bara bilder på andra, den ger en djupare inblick i människors värderingar och hur deras liv ser ut. Jag tror att det lockar kvinnor”, säger Phillip Jonzon Jarl, medgrundare och vd på Relate.
Kända namn i ryggen
Idag meddelar bolaget att Karl Johan Persson och Stefan Krook har lett Relates nya investeringsrunda, som totalt landar på 7,2 miljoner kronor. Pengarna ska gå till att satsa på fortsatt expansion i Sverige, med start i Göteborg.
“De har varit med sedan starten och investerar nu på nytt för att de verkligen tror på den missionen som vi har, vårt engagemang för att förändra det moderna dejtandet. Min medgrundare har arbetat nära med Stefan Krook tidigare, och han är med och stöttar oss på flera olika sätt”, säger Phillip Jonzon Jarl.
Efter att från början ha varit gratis använder sig bolaget använder sig av en “freemium”-modell där intäkterna främst kommer från kunder som går över till att betala för en premiumversion.
Det nya kapitalet kommer nu främst att gå till att skala upp användarbasen.
“Vi har lagt mycket fokus på att bygga och utveckla vår produkt som hittills har vuxit mycket organiskt. Mycket av pengarna kommer nu att gå till att växa ännu snabbare genom marknadsföring, till exempel att satsa på fler samarbeten och skapa mer utbildande innehåll likt den befintliga podcasten Så Kan Det Gå. Fullt fokus nu är att lansera i resten av land. Sedan ska vi i början på nästa år kika på en ny runda för att kunna gå utomlands”, säger Phillip Jonzon Jarl.
Bolaget är tydliga med att de är ett relationsbolag, som inte bara vill rikta sig till singlar utan också till de som vill jobba med sig själva i en existerande relation framöver.
“Vi vill gärna behålla användarna även efter att de går in i förhållande, och vara ett digitalt stöd även då. Vi ser det som att matchmaking-funktionen bara är första steget.”
MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)