Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Carolin Solskärs nya satsning – berättar vad du får säga om livsmedel

Carolin Solskär. Foto: Sebastian Oresten

Nuverica ska göra det enklare för livsmedelsbolag att veta vilka påståenden de kan göra om sina produkter. Bakom bolaget hittar vi bland annat Saeid Esmaeilzadehs startup-fabrik Hidden Dreams och tidigare Nordic tech house-chefen Caroline Solskär.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Carolin Solskär blev ett bekant namn för Breakit-läsaren när hon klev in som innovationschef på Isabella Löwengrips bolag Nordic tech house. Utöver den rollen har Carolin Solskär även gjort sig ett namn som Årets IT-kvinna och för sin lansering av Metoo-demonstrationer i Sverige. 

Efter äventyret på Nordic tech house, och en sväng på Detectify, så har Carolin Solskär bestämt sig för att själv bli entreprenör. 

Den här gången är det som medgrundare och vd för Nuverica, ett bolag som ska göra det enklare för livsmedelsföretag att veta vilka närings- och hälsopåståenden de får göra om sina livsmedel. Själva tjänsten erbjuds enligt en så kallad SaaS-modell.

“Min vision med Nuverica är att skapa tydlighet, så att livsmedelsföretag kan nyttja regelverket tillfullo. Detta blir möjligt genom att utveckla en plattform där vi inte bara hjälper till att använda regelverket, utan även ger vägledning och råd inom gråzoner. Vår tjänst kommer därmed ge tydliga marknadsfördelar, säger Carolin Solskär i ett pressmeddelande. 

Glassjätten med på kundlistan

Bland bolagets första kunder som nu testar tjänsten finns bland annat Nicks och internationella Paulig. Även Stockholms stad finns med som samarbetspartner.

“Nuverica kommer nyttjas av både marknadsförare, produktutvecklare, företagsrelaterade funktioner såsom jurister och märkningsexperter, samt myndighetsrelaterade kontrollanter. Därför är vi särskilt glada att vi nu har en så bra mix av aktörer som ger feedback på tjänstens första version. Den dynamiken har varit viktig för oss då vi vill tillgodose behovet hos alla våra kundtyper. Vi ser också att det ökar tillförlitligheten av tjänsten”, säger Carolin Solskär.

Nuverica backas också av Saeid Esmaeilzadehs bolagsbyggare Hidden dreams. Även näringsexperten Karin Jonsson finns med som medgrundare av bolaget.

Dreams brukar själva lyfta fram att de skapar Sveriges tråkigaste startups genom att lösa dolda problem i olika branscher. Målet har tidigare uppgetts vara att skapa 50 bolag på 5 år.

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

Läs mer