Sök ikon

Varningen: Instagram kommer krascha – influencers förlorar sina jobb

Josefine Abrahamsson och Björn Påhlman Spenger om Tiktoks framfart.

Ja, det verkar vara en dystopisk framtid som väntar stjärnorna. Kan Instagrams senaste tilltag som Tiktok-kopiator vara spiken i kistan?

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Smekmånaden för influencers (och deras bolag) på Instagram kan vara över – nu väntar en tuffare framtid. Kidsen flyr till Tiktok som har poppat upp som en (spännande) käftsmäll. Plattformen är idag världens tredje största sociala medie, med en miljard månatliga aktiva användare och tre miljarder nedladdningar.

På Instagram tar Reels och föreslagna videos över flödet. Även Facebook tvärvänder, och dumpar sin tidigare strategi om att vara mediet för familj och vänner för att istället ta in mer underhållning från kreatörer. Pengarna rullar in i allt saktare takt. Faktum är att det enda sättet Meta framgångsrikt har växt på har varit genom förvärv av andra appar. Och backlashen har blivit kraftigare än vad Meta hade räknat med. Det var när Tati Bruening (@illumitati på Instagram) med 329.000 följare delade inlägget “Make Instagram great again” som det small. Posten har fått nästan 2,3 miljoner lajks och både Kylie Jenner och Kim Kardashian, med en samlad följarskara på nära 700 miljoner, har delat bilden.

Till slut fick Instagrams vd Adam Morresi gå ut och förklara sig. Ett par dagar efter vd:ns uttalande ändrade sig Instagram och tog tillbaka en del av uppdateringarna, men framtiden var ändå tydlig: det blir mer videos.

Björn Påhlman Spenger, programledare för Framtidens e-handel och grundare av flera influencervarumärken, menar att det här kan vara spiken i kistan för plattformen.

Instagram är redan nu i en negativ tillväxttrend som kommer tillta exponentiellt, därav Facebooks kraftiga satsning på metaverse. Inom fem år behöver influencers ha svängt bort från Instagram, annars förlorar de sina jobb”, säger han.

LÄS MER: Stor kartläggning: Sveriges hetaste influencers – så går kändisarnas bolag (snabbväxarna, utmanarna och succéerna som uteblev)

Många influencers lär försvinna, menar Björn Påhlman Spenger, som uppfattar läget som desperat därute.

”Ju fler som lämnar Instagram, desto mindre värde upplever användaren av plattformen. När ett tillräckligt stort antal innehållsskapare, det vill säga influencers, försvinner från plattformen, finns risken att majoriteten lämnar samtidigt. Det blir en krasch. Meta kan varken köpa eller kopiera Tiktok, för Tiktok är bättre och går alldeles för bra.”

Wall Street Journal hänger på spaningen i sitt podcastavsnitt “Why everyone is mad at Instagram”.

“De här förändringarna är dramatiska. Om du är Instagramanvändare så måste du förvänta dig att det blir som Tiktok inom ett par månader. I dagsläget har Instagram två produkter för annonser: flödet, som är deras främsta moneymaker, och Insta stories. Om du då gör Reels mitt i flödet så skapar du ytterligare en stor annonsintäkt.”

I samma podd förklarar upprinnelsen till dramatiken, Tati Bruening, att hon inte vill göra Reels för Instagram – hon vill göra det för Tiktok – där hon har två miljoner följare. Meta verkar inte heller förstå att de båda plattformarna är fundamentalt olika.

“Content för Tiktok är jätteolikt det för Instagram. Sättet man interagerar också. Jag har två olika publiker. Tiktok är mer ung och flashy, Insta är mer kurerat. Att tvingas till detta är frustrerande”, säger hon.

“Kommer krävas mycket arbete”

Josefine Abrahamsson, grundare av inkubatorn Hubso som startar varumärken tillsammans med influencers, är inte riktigt lika nattsvart i sina prognoser som Björn Påhlman Spenger och Wall Street Journals journalister.

“Nej, Instagram kommer inte läggas ner, utan har bara tappat greppet lite. Det är fortsatt den kanal som driver mest direkt konvertering. Det är som när vi gick från bloggar till Instagram och Youtube. Folk blev frustrerade även då. Nu är det viktigt att följa med i transformationen. Men till exempel vår kreatör Emelie Lindmark fortsätter att växa med 20-30 000 följare i månaden på Instagram, samtidigt som hon växer på Tiktok”, säger hon.

Men att lära sig ytterligare en social plattform är påfrestande, menar Josefine Abrahamsson.

“Initialt kräver det mycket arbete. Det tar tid innan man blir stor och det kommer intäkter från en ny kanal. Plattformarna vill ju dessutom att du ska uppdatera frekvent.”

Att uppdatera frekvent kräver också konstant nytt material. Därför är ytterligare en spaning att influencerbranschen går från att sälja reklam till att fokusera på content. Exempelvis: Ideal of Sweden köper inte längre trafik från influencers utan äganderätt till content.

LÄS MER: JULIA LUNDIN: 7 tydliga (och utmanande) trender för influencer brands

“Säg att Maya Delorez behöver nya AB-tester. De kontaktar då 30 influencers och säger att vi vill göra med er, ni postar och vi betalar. Ni skapar innehållet och vi får äganderätt till det ni postar. Maya Delorez kan då välja och vraka och klippa ihop valfritt innehåll till 20 facebook-versioner. Man vill alltid ha något nytt att prata om”, säger Björn Påhlman Spenger.

Så vilka kommer klara sig i det här dramat? De som är riktigt bra på content. Det var vissa bloggare som inte pivotade till Instagram och flera av dem håller sig kvar inom bloggsfären än idag, menar Björn Påhlman Spenger. Vi kommer att få se samma sak nu.

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

Läs mer