En normallång svensk fritidsbåt som spenderar 50 timmar på sjön släpper ut lika mycket som sju tur-och-retur resor från centraleuropa till New York, enligt X Shore själva.
För att lösa det grundades X Shore med visionen om en båt med noll utsläpp.
Bolaget har har skapat stor hajp i globala medier som BBC och Forbes och plockat in en hel del riskkapital. Så sent som i våras fyllde de kassan med en halv miljard, där nya ägare som Peter Carlsson, vd Northvolt och Hélène Barnekow, tidigare vd på Microsoft gick in.
Nu tar X Shore ett nytt stort steg mot sin vision om att elektrifiera båtmarknaden. På torsdagskvällen utannonserar bolaget att de släpper sin nya båt X Shore 1, som är en uppföljare till bolagets första båt Eelex 8000.
Båten kommer att kosta 99.000 euro exklusive moms, vilket motsvarar drygt 1 miljon kronor. Detta är ungefär en tredjedel av vad bolagets första båt och andra liknande elbåtar kostar idag.
“En traditionell båt släpper ut fem gånger så mycket som en vanlig personbil idag. Det här är en av de allra smutsigaste branscherna, som vi måste göra någonting åt. Då kan vi inte sälja 40 båtar, vi måste gå ner i pris för att nå ett mycket bredare segment. Att sälja en båt för en miljon var målet, men vi trodde knappt själva att vi skulle kunna lycka med det”, säger vd Jenny Keisu.
Den nya modellen är 6,5 meter lång och har en toppfart på 30 knop. Den har samma prestanda som flaggskeppsbåten, men har bara ett batteri vilket uppges minska kostnaderna. Även fraktkostnaden kapas av att den nya mindre storleken är mer lämpad för globala fraktcontainrar. De första båtarna ska levereras till nästa vår
Eelex 8000 kommer fortfarande att vara bolagets flaggskeppsprodukt medan den nya i högre utsträckning vill kunna nå ut till bredare massor.
“Elbåtsmarknaden är ungefär där elbilar var för tio år sen nu. Det här hoppet som vi gör nu är ungefär som för bilmarknaden när Tesla landade sin ‘Model 3’ och kom ner rejält i prisparitet. Då började man sätta ordentlig press på den marknaden och det är det som vi vill ska hända nu”, säger Jenny Keisu.
Foto: X Shore 1
Dras med höga kostnader
2022 var det första året som X Shore kunde leverera båtar från sin nya fabrik i Nyköping. Enligt bokslutet landade omsattningen för X Shore då på 40,1 miljoner kronor. Kostnaderna för produktion och att bygga fabrik är höga, vilket ses i rörelseresultatet som hamnar på -131,4 miljoner kronor, jämfört med -29,1 miljoner året innan.
Kapaciteten i fabriken går i och med det från att kunna producera 40 till 400 båtar per år.
“Framåt kan vi exempelvis skala upp produktionen genom att sätta in fler än ett skift som vi har idag. Men vi har också byggt fabriken som en ‘blueprint’, på tips från våra branschkollegor på Northvolt. Det gör att vi kan skala upp produktionen väldigt snabbt om det behövs, sky is the limit”, säger Jenny Keisu.
Vilken är den typiska kunden som ni ser framför er med den nya modellen?
“Historiskt sett har kunderna varit exempelvis techentreprenörer som sålt sina bolag, företag och båtklubbar. Det är ju lite en gissning var vi ska hamna med den nya båten, men troligen alla som köper en ny båt och är intresserade av antingen tech eller hållbarhet. Båtklubbar lämpar sig också väldigt väl, till exempel är det nästan omöjligt att stjäla båten med vår mjukvara för geofencing”.
Hur bedömer ni konkurrenssituationen för er idag?
“Än så länge finns det ingen konkurrens. Det är en helt ny marknad och det innebär att vi behöver utbilda och driva marknaden framåt. Alla nya båtar som säljs måste vara eldrivna för att klara klimatmålen, och vi kan inte sälja till alla. Vi ser alla som sysslar med elbåtar som branschkollegor och det finns plats för ganska många fler sådana”.
Var lägger du som vd främst ditt fokus framåt?
“De senaste året har det varit mycket med fabriken och utveckling. Nu går vi in i en fas där prioriteringen kommer att vara sälj, marknad och rekrytering.”
LÄS MER: Hemliga supervärderingen på X Shore – och planen för börsen