Cure Media är det enda influencernätverket, så vitt vi vet, som har visat svarta siffror sedan starten 2015. Förra året var inget undantag.
Enligt det färska bokslutet gick Cure Media från en omsättning på 62 miljoner kronor till 103,7 miljoner. Rörelsevinsten dubblerades från 10,5 miljoner till 26 miljoner. Vd:n och grundaren Sam Foroozesh är nöjd.
“Tittar man på siffror var konsumenter spenderar mest tid idag så är sociala medier etta. Företagen har ökat sina budgetar hos oss i takt med att deras målgrupper ökar sin närvaro här”, säger en nöjd Sam Foroozesh, vd och medgrundare.
Bolaget har utvecklat en egen plattform där de använder sig av artificiell intelligens i matchningen mellan profil och varumärke. Den är självgående, vilket gör att de kan hantera stora volymer och därmed behålla en slimmad organisation. Under 2021 växte de från 20 till 23 personer.
Sålde halva bolaget förra året
Cure Media har under flera år nobbat riskkapital, men när de i fjol blev uppvaktade av det norska riskkapitalbolaget Equip Capital sa de ja. Equip köpte halva Cure Media – ett köp som enligt uppgift gick loss på 200 miljoner kronor till en värdering av mellan 400-500 miljoner kronor.
“Det har helt klart varit en win för oss och våra kunder. Vi kompletterar varandra bra där vi står för den operativa expertisen hur bolaget ska drivas medan dem agerar bollplank strategiskt i frågeställningar där vi har mindre erfarenhet.”
Cure Media har idag en marknadsandel på 25 procent inom sin nisch i Norden. Andra fokusmarknader är Tyskland och Storbritannien.
“Vi vill bli kategoriledare i Europa inom några år. De senaste månaderna har vi sett ett större inflöde av nya förfrågningar från bolag som vill bygga influencer marketing på större skala och planerar att flytta pengarna från traditionella kanaler till 2023.”
Men de är inte ensamma. I Sverige finns en mängd influencernätverk som mer eller mindre kämpar med samma affärsmodell. Missa inte vår stora kartläggning om nätverken.