Affärsidén kom när grundaren och vd:n Mathilda Wibom Westerberg var föräldraledig och på resa i Spanien med maken Jacob Wibom Westerberg. Hon ville ta hotellets sängkläder med sig hem för den ultimata hemmalyxkänslan.
Kort efter föddes Juniper, som säljer hotellupplevelsen till privatpersoner genom lyxiga bäddset, handdukar och badrockar.
Tillväxten har tagit stadiga kliv uppåt, från 2,4 miljoner kronor 2019 till 5,3 miljoner kronor 2020. I fjol sålde bolaget lyxiga sängkläder för 6,8 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på minus 756.000 kronor.
”Det gick bra för andra e-handlare förra året men vi hade mycket problem”, säger Jacob Wibom Westerberg som är styrelseordförande i Juniper.
Massa problem
Problemen stavas prisuppgångar på bomull bland annat orsakad av underproduktion i de tre största producentländerna, Kina, Indien och USA, samt störningar i leveranskedjan och covid-utbrott i fabriken. Mitt i hela vevan bytte Juniper fabrik, från Israel till Portugal, vilket i sin tur gav olika nyanser på det vävda tyget. Det matchade inte, bokstavligt talat.
”Vi hade inget att sälja”, säger Mathilda Wibom Westerberg om det tuffa sista halvåret 2021.
I år har bolaget en 50-procentig tillväxttakt och ser ut att stänga på 10 miljoner kronor i omsättning.
”Det känns som det har lossnat och vi tror på stark tillväxt framåt”, säger Jacob Wibom Westerberg.
”Vi går mot ett nollresultat i år så vi har inte en ‘burn rate’ som ett klassiskt techbolag som reser pengar i tidig fas.”
Bolaget reste i början av sommaren 4,2 miljoner kronor i en ny kapitalrunda. Nya investerare är bröderna Alireza och Babak Etemad samt fyra partners på Cupole Consulting ledda av Jakob Birgersson.
”Det var skönt att stänga det. Det var väldigt rörigt på marknaden”, säger Jacob Wibom Westerberg.
Sedan tidigare har Juniper externa investerare i form av affärsänglar som Tom Noble, med bakgrund från Spotify och Izettle, liksom styrelseproffset Marie Ehrling och Björn Bergström – tidigare tillväxtchef på Nakd.
Juniper har slutit cirkeln. Nu säljer de själva sängkläder till hotell.
Nästa steg för bolaget är fysisk handel. Bolaget tittar på andra återförsäljare, som NK, och kan vara väldigt nära att förverkliga en egen fysisk butik – om allt går i lås.
”Vi vill träffa våra kunder”, säger Mathilda Wibom Westerberg.
Lockar lyxkonsumenterna
Exklusiva sängkläder är en produkt som man liksom levlar upp till när lönen växer så det kanske inte ter sig så märkvärdigt att Junipers snittkund ligger runt 50-strecket.
Och de verkar inte ha tappat intresset för premiumprodukter, trots snålblåst i omvärlden.
”Det går ganska bra just nu. Vi säljer en premiumprodukt för ett attraktivt pris”, säger Jacob Wibom Westberg.
Just priset verkar träffa mitt i prick för två grupper, enligt bolaget.
Många kunder skriver att de gläds åt vad man kan få för en tusenlapp extra. Lika många uttrycker glädje för att de har kommit över premiumprodukter ”för halva priset”, säger Mathilda Wibom Westerberg.
Hon pekar på en underliggande trend som ger skjuts åt bolag som Juniper.
”Vi investerar mer och mer i oss själva. Vi prioriterar vårt hem och våran sömn.”
Jacob Wibom Westerberg fyller i:
”Sängkläder, även premium, är ju väldigt prisvärda om man ser till antalet användningar. Åtta timmar om dagen, varannan vecka, tre år i rad – det går ju inte att få ut samma värde ur en tröja.”
Juniper som tillverkar sina produkter av spårbar Supima-bomull från Kalifornien hintar om att det kan komma flera produktlanseringar under hösten.
”Det kommer vara inom boutiquehotell-världen och med inspiration från södra Europa”, säger Mathilda Wibom Westerberg.