Sök ikon

Svenska annonsmiljoner till Tiktok slussas till skatteparadis

Liv Sandberg.

Kinesiska appen växer i Sverige. Nu visar en ny kartläggning som SvD har gjort hur bolaget kringgår den svenska skatten. Spåren leder till ett ökänt skatteparadis i Karibien.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Den populära appen Tiktok lockar annonsörer i Sverige men summorna som den kinesiska videoappen drar in redovisas inte i Sverige. I stället leder spåren till ett skatteparadis i Karibien, rapporterar SvD Näringsliv

Tiktok är en av de mest populära plattformarna bland svenska barn och ungdomar i åldersgruppen 8-19 år (bara Youtube lockar fler) och sedan förra året finns ett svenskt kontor med 70 anställda, under ledning av den nordiska vd:n Liv Sandberg. Ett dotterbolag, Tiktok Sweden AB, har också bildats.

De officiella siffrorna från Tiktok Swedens första bokslut till Bolagsverket visar intäkter på totalt 69 miljoner kronor under en period på 16 månader.

Men flera av varandra oberoende källor uppger för SvD att Tiktoks svenska annonskunder inte faktureras av det svenska dotterbolaget utan att betalningarna sker till något som kallas ”Tiktok Information Technologies UK Limited”.

Det brittiska bolaget ägs av Tiktok Ltd som i sin tur ägs av Tiktoks ägarbolag Bytedance Ltd. Båda är registrerade på Caymanöarna, ett av de mest ökända skatteparadisen i världen. 

Det innebär att annonsaffären kringgår svensk bolagsskatt.

Peter Mackhé är medieexpert på branschorganisationen Sveriges Annonsörer. Han tror att den populära appen drar in betydligt mer pengar i Sverige än vad som redovisas, säger han till SvD.

Mackhé pekar på att svenska annonsörer är ”early adopters” och att Tiktok lär ha en större andel av de digitala medieinvesteringarna i Sverige än de har i USA, vilket är 2,4 procent. Det skulle i så fall innebära intäkter på över 750 miljoner kronor. 

Tiktok har avböjt intervju med SvD men bekräftar att annonsköpen bokförs i Storbritannien. 

Dyrköpta dekaler

För drygt två veckor sedan skrev tidningen om dekalköpen på appen. 

Då handlade det om att barn – förutom att titta på dansvideos och sketcher – skickar emojis till sina favoriter på plattformen, vilket kan stå föräldrarna dyrt. 

Enligt SvD Näringsliv har utländska och svenska influencers satt det i system att uppmana sina unga följare att skicka dekaler, såsom en bild på ett lejon för 2000 kronor, utan att barnen har förstått att det rör sig om riktiga pengar. I utbyte mot dekalen lovar tiktokaren att följa givaren på appen. 

Enligt tidningen framgår det inte helt tydligt hur Tiktok debiterar användarna. Att bara spärra ett kort eller köp inuti appen räcker inte till då kostnaden läggs på telefonoperatörens faktura.

Till Breakit skriver bolagets nordiska kommunikationschef Parisa Khosravi att Tiktok har en åldergräns för appen som är 13 år och en åldergräns för alla köp som är 18 år. 

”Köpfunktionen är helt avstängd för konton under 18. För de konton som är mellan 13 och 17 år, har vi ett verktyg som heter Family Pairing där föräldrar kan ställa in inställningar i sin tonårings konto. Dessutom måste alla köp godkännas av den app store-plattform som gäller för den telefonen, så antingen Apple ID eller Google Pay.” 

Läs mer