Med noll kunder och en plan att förenkla åkeribranschen startade Patric Olsson och Andreas Klingensjö Simpel Transport. Deras bolag skulle bli ett ”Airbnb för transporter”.
Bolaget vill se ett slut på lastbilsrutter med tomma lastutrymme som bara kostar pengar för åkerierna och spyr ut onödiga avgaser längs vägarna. Genom Simpels plattform kan åkerier och företag matchas så att varor även kan fraktas på vägen hem.
Kunden lägger ut sitt uppdrag. Om rutten passar så tackar chauffören ja. Det ska inte handla om några extra kostnader eller omvägar. Tvärtom är poängen är att både öka lönsamheten i den tuffa transportbranschen och göra en ordentlig klimatinsats.
Genomsnittstiden för att ett uppdrag plockas upp av en förare är två minuter. Leveranstiden ligger på mellan 30 minuter och 120 minuter. Men det är på hemmamarknaden Stockholm.
Breakit pratade med Patric Olsson i februari då bolaget stod inför sin lansering.
“Nästan en femtedel av alla lastbilar kör tomma idag, vi kan bara ana hur många bilar det är som inte kör fullastade”, sa han då.
Det har sedan dess gått i en rasande takt för bolaget som började på lokalt plan.
Bolaget har tagit in kapital och fått tre nya strategiska delägare genom en riktad nyemission. Viktor Bernsdorff, som äger och driver XL bygg Lebe, var en Simpels första kunder. Nu kliver han också in som ägare. De andra delägarna är investeraren Jonas Bertilsson och entreprenören Karsten Inde som har drivit upp flera miljardbolag inom vård och omsorg.
Patric Olsson vill inte berätta hur mycket pengar bolaget har tagit in och nyemissionen har ännu inte registrerats hos Bolagsverket. Pengarna var öronmärkta för nyrekryteringar, berättar medgrundaren.
Simpel Transport har gått från två anställda (grundarna) till snart åtta anställda – på mindre än ett år. Bland annat har bolaget tillsatt nyckelrollen operativ chef, COO.
Vem som tar plats som operativ chef håller Simpel hemligt. Men det rör sig om en man med mångårig erfarenhet av branschen och den europeiska marknaden, säger Patric Olsson.
”En match made in heaven.”
Det finns annat som vilar i dunkel. Till exempel vad Simpel siktar på för omsättning i år. Just nu förhandlar man avtal med några stora kunder som skulle kunna innebära miljonomsättning för 2022.
Bolaget går redan med vinst, kan Patric Olsson däremot avslöja.
”Det går jättebra och vi var väldigt förberedda på att det skulle gå jättebra.”
Hoppar startup-fasen
Kort efter starten kunde alla säga upp sig från sina befintliga tjänster och satsa helhjärtat på Simpel. Patric Olsson säger att allt går enligt plan. Här är det inte att tala om några hundår och det känns nästan som att bolaget har hoppat över ett steg.
”Det känns som att vi har gått förbi startup-perioden. Vi attraherar talangerna utan att annonsera.”
Två punkter står på agendan nu. Det handlar om en ny större kapitalrunda som kan vara aktuell i slutet av året eller i början på nästa. Det handlar också om att ta konceptet ut i hela Sverige – vilket ska ske inom ett par veckor – och sedan att lägga Europa för Simpel Transports fötter.
Det sistnämnda kan vara aktuellt inom bara ett par månader, säger Patric Olsson.
Från Europa till Sverige åker lastbilar lastade med varor. Bilarna åker sedan med gapande tomma lastutrymmen tillbaka. Det ska Simpel råda bot på. Klivet ut på kontinenten ska enligt plan börjar i de trafiktunga knytpunkterna som Tyskland, berättar Patric Olsson.
Han understryker var tyngdpunkten ligger framåt.
”Nu kommer vi gasa ännu hårdare.”