Telefonen ringer. Signalerna berättar att din äldre pappa behöver dig eller att mormor, som lider av demens, traskat ut i ett för henne okänt område. Du vet precis var hon befinner sig.
Teknikbolaget Sensorem ligger bakom en slags smart klocka för äldre som fungerar som ett trygghetslarm. Klockan lanserades för ett år sedan och tanken är att den med tiden kommer att ersätta systemet med ”den stora röda knappen” som bara kan användas i hemmet.
Det berättar medgrundaren Bobo Delemark.
”Bakgrunden till Sensorem, så som det började, var baserad på egna erfarenheter. Jag hade en nära, äldre anhörig som ville bo kvar hemma.”
Delemark säger att Sensorem vill förändra en föråldrad bransch och möjliggöra för seniorer att leva ett tryggt och självständigt liv med hjälp av smart teknik.
”Den här gruppen är förbisedd när det gäller smarta lösningar.”
Rent krasst handlar det inte heller om en smartklocka för den teknikintresserade 30-åringen, säger medgrundaren.
Sensorem har arbetat med för att ta fram ett så enkelt gränssnitt som möjligt. Klockan ska fungera för fumliga fingrar och teknikovana äldre-äldre. Därför har Sensorem tagit hjälp av seniora testpaneler, vårdpersonal och anhöriga i utformandet.
För en person med demens kan klockan fungera som ett larm när personen rör sig utanför ett förbestämt område. Anhöriga kan bli uppringda och får en träff på kartan via GPS:en.
Behoven är olika för olika personer.
”Det är en mycket spännande kundgrupp”, säger Bobo Delemark.
Larmkedjan kan skräddarsys. Till exempel kan första signalerna gå till en anhörig. Standardlösningen är att larmet, vid de tillfällen en anhörig inte kan svara, går vidare till Sensorems larmcentral som kan avgöra om det är allvarligt läge och en ambulans måste tillkallas.
Sensorem har de senaste månaderna tagit viktiga tillväxtkliv. Första året omsatte bolaget 637.000 kronor med ett minusresultat på 1,2 miljoner. De senaste månaderna har tillväxten ökat med 25 procent månad för månad, säger medgrundaren.
Prioritet ett har varit mot B2C-marknaden, alltså att sälja direkt mot kund. Bolaget har i dag runt tusen aktiva användare och finns hos ett 50-tal återförsäljare.
Kunderna köper inte en klocka för en engångskostnad på några tusenlappar utan klockan är del av en prenumerationstjänst för några hundralappar varje månad – utan bindningstid.
Nu planerar bolaget en större B2B-push för att attrahera vårdföretagen och kommunerna, säger Delemark.
”Vi skräddarsyr lösningar för kommuners olika behov. Det viktiga för oss är att ha så låga barriärer som möjligt.”
Plockar in nytt kapital
Som stöd på tillväxtresan har Sensorem tagit in fyra miljoner kronor från ett gäng namnkunniga investerare. På listan finns Magnus Silfverberg, nuvarande vd för Euroflorist och tidigare vd för Betsson och informationsbolaget Bisnode, Pontus Lindwall, vd och grundare av Betsson och Johan Menckel, styrelseproffs.
”Det blev bra. Vi kunde stänga den där rundan fort”, säger Delemark.
Han har själv en bakgrund på Betsson där han arbetade nära Silfverberg. Nu hoppas han att den tidiga mentorn ska bidra med strategisk kunskap om när, hur och var man satsar.
Framöver är en utlandssatsning sannolikt i korten. Sensorems klocka har väckt intresse från grannländerna och ett steg ut på den nordiska marknaden skulle vara ett naturligt nästa steg, berättar grundaren.
I dag säljs Sensorems klocka primärt till äldre men den kan även användas som trygghetslarm för butikspersonal, personer med epilepsi och som GPS-sändare för barn.
”Vi tittar på andra segment också”, säger Delemark.