De senaste åren har vi sett en stor uppgång för så kallade NFT:er, det vill säga unika ägarbevis på blockkedjan. I år har dock marknaden rasat och raderat ut många av vinsterna från ifjol. Vissa menar att NFT-boomen har varit stor spekulativ bubbla medan andra menar att tekniken bakom kommer att revolutionera allt.
En aktör som har satsat på tekniken är i alla fall kläd- och sportjätten Nike. Bolaget har släppt fler digitala kollektioner, bland annat den virtuella sneakern “Cryptokick”. Idag fungerar de fungerar främst som samlarobjekt men ska också kunna användas i olika “metaverse”.
Nu visar data från Dune Analytics att Nike har dragit in hela 185 miljoner dollar på försäljning av NFT:er. Det motsvarar ungefär 2 miljarder svenska kronor. Detta var NFTgators först med att rapportera.
Den siffran är också avsevärt högre om man tittar på försäljningen på andrahandsmarknaden, där Nikes NFT:er uppskattas ha sålts för hela 15 miljarder svenska kronor.
Summan är avsevärt högre än andra stora varumärken. Tvåa på listan är Dolce & Gabbana som “bara” har sålt för 270 miljoner kronor. Faktum är att Nike har sålt NFT:er för mer än resten av topp tio-listan (som också inkluderar Adidas, Gucci och Tiffany).
I slutändan utgör dock inte NFT-kollektionerna någon större hacka av gigantens totala försäljning, som förra året uppgick till cirka 480 miljarder kronor.