Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Modedoldisen Chiquelle närmar sig 100 miljoner med lönsamhet – helt utan riskkapital

Pouya Boland. Foto: Arkiv/Faksimil Instagram

På tio år har Chiquelles grundartrio byggt upp en snabbväxande e-handel utan någon extern investerare – grundarna äger hela bolaget.

Nu fortsätter bolaget sin satsning på fysiska butiker och öppnar samtidigt för att ta in pengar för första gången.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

För några år sen skrev vi om Chiquelle och deras resa som modevarumärke och e-handlare. Bara 21 år gammal startade nederländska Pouya Boland bolaget tillsammans med de svenska syskonen Mona och Hadi Dougforosh Banan. Då uppgav Pouya Boland att han jobbade 16 timmar varje dag och inte hade varit ledig alls sedan bolagsbyggets början. Nu har de varit igång i tio år, och fortsätter i samma tempo. 

Modevarumärket har tidigare enbart funnits som e-handlare med undantag för enstaka popup-butiker. Nu har bolaget inlett en stor satsning på att öppna fysiska butiker. Förra året öppnade den första flaggskeppsbutiken i Mall of Scandinavia och från start har den drivits med lönsamhet. 

''Under öppningen av vår första butik i Mall of Scandinavia hade vi över 500 kunder som stod i kö i timmar. Det här var vår första permanenta butik någonsin och omedelbart en stor succé”, säger Pouya Boland. 

Nu öppnar bolaget sin andra butik i Täby Centrum. Enligt Pouya Boland ska även den butiken vara lönsam första året. 

“Det är väldigt kul för oss att vi kan fortsätta öppna nya butiker i ett läge där väldigt många andra istället måste stänga ner. Om vi tittar på de senaste 10 till 20 åren så har det inte kommit några nya klädmärken till klädlandskapet i Sverige, bortsett från Nakd. Vi har i princip bara gamla spelare som H&M och Zara, vilket innebär att det finns väldigt stor potential för nya märken här”.

Fortsätter prioritera tillväxt

Det brutna räkenskapsåret 2021 omsatte bolaget 71,6 miljoner kronor med ett rörelseresultat 0,6 miljoner kronor. 

Pouya Boland menar att siffrorna för det brutna räkenskapsåret 2022 ännu inte är färdigställda men att bolaget fortsatt växer och är lönsamma. 

En av de största nycklarna bakom succén har sagts vara arbetet med sociala medier. Bolaget har cirka 600.000 följare på sina tre Instagram-konton och har varit det svenska e-handelsbolag i modebranschen som det talas mest om i poddar och på Youtube.

Vad är tanken bakom att ni nu satsar på att öppna butiker?

“Vi är ett digitalt varumärke, men samtidigt ger fysiska butiker både intäkter och varumärkeskännedom. Det ger oss också väldigt värdefulla insikter och data som hjälper mycket med online-försäljningen. Vi kommer definitivt att fortsätta öppna butiker, vi tittar just nu bland annat på Norge och ett par andra europeiska länder”, säger Pouya Boland. 

Det var några år sen vi på Breakit hörde från er senast. Hur har det gått sen sist?

“Egentligen har inte så mycket förändrats. Vi grundare är alla fortfarande väldigt peppade på vår resa och operativt aktiva i bolaget. Den stora grejen är väl hur vi har satsat mer på butiker. Vår e-handel växte väldigt snabbt under pandemin och snart når vi 100 miljoner kronor i omsättning samtidigt som att bolaget fortfarande ägs till 100 procent av oss grundare”, säger Pouya Boland. 

Efter en pandemi där e-handeln gick bättre än någonsin har 2022 varit en riktig baksmälla för många aktörer. Bland problemen finns bland annat inflation, logistikproblem och vikande efterfrågan. 

“Eftersom att vi har hela vår produktionskedja i Turkiet har vi ändå drabbats mycket mindre än de som har produktion i Kina exempelvis. Det är klart att problemen märks av, men inte speciellt mycket. Gällande efterfrågan är vi inte särskilt oroliga. Människor kommer alltid att köpa kläder och ett varumärke som har funnits och vuxit i tio år nu är väldigt stabilt, säger Pouya Boland.

I en tid där många nu prioriterar bort tillväxten för att försöka öka lönsamhet står Chiquelle fast vid sin plan. 

“Vi har lagt en väldigt stark grund men vill sikta ännu högre, vårt mål är att växa till 500 miljoner och till och med 1 miljard kronor i omsättning på sikt. Huvudfokus är definitivt att växa framöver, men vi vill fortfarande göra det hållbart och med lönsamhet”, säger Pouya Boland. 

Kan ni växa till den nivån utan att ta in externt kapital?

“Vi stänger inga dörrar för att ta in riskkapital. Jag tror att vi kan nå 500 miljoner kronor organiskt men kanske är det inte möjligt för 1 miljard. Vi har parter som är intresserade men ingen aktiv dialog och vi är inte på något sätt desperata”.

Läs mer