Marknadsvindarna har onekligen vänt. Den nya snålblåsten har fått många tillväxtbolag att dra i handbromsen.
Nu meddelar parfymbolaget Sniph, som säljer dofter genom månadsprenumerationer, att de lägger ner marknadsföringen i Storbritannien och satsar mer helhjärtat på de skandinaviska marknaderna.
Bolaget förbereder sig för tuffare tider och ska bli lönsamt snabbt. Enligt planen går Sniph med vinst redan i år. Det berättar medgrundaren Tara Derakshan för DI.
”De närmaste månaderna måste alla förbereda sig på att det kanske inte kommer bli som man har planerat. Personligen tror jag inte att det värsta har hänt än. Men det är väldigt svårt att veta hur det kommer att utvecklas nu.”
Sniphs omsättning minskade från 16,9 miljoner kronor 2020 till 14 miljoner kronor under 2021. Rörelseförlusten krympte samtidigt till strax under 3 miljoner från minus 5,4 miljoner kronor föregående år.
Derakshan, som fram till ett par månader sedan även var vd för Sniph, berättar att hon tror på den så kallade “läppstiftseffekten”, det vill säga att konsumenterna unnar sig få utvalda och överkomliga lyxvaror i en lågkonjunktur. Det kan gynna Sniph.
Tara Derakshan är näst största ägare i Sniph. Störst ägare är Spotify-medgrundaren Martin Lorentzon med nästan 25 procent av aktierna.
Nyligen berättade han för Breakit om sin egna något överraskande doftsatsning – parfymhuset MALO – och hur projektet höll på att stranda innan det ens hade kommit igång.
”Efter de första doft-proverna fick jag covid och tappade luktsinnet. Och det kom först inte tillbaka när jag var frisk. Då var det lite deppigt och tveksamt hur jag skulle ta detta vidare”, berättade han.
I en tidigare version av artikeln skrev Breakit att Sniph helt skrotar satsningen i Storbritannien. Det stämmer inte, enligt vd:n. Det är endast marknadsöringen som bolaget avbryter. Produkterna kan fortfarande köpas i Storbritannien.