Sök ikon

”Stabilt kvartal” från Embracer – ny förvärvsräd inkluderar Sagan om Ringen

Lars Wingefors, vd Embracer Group till vänster. Foto: Press

Ny nyhetssmocka från spelbolaget Embracer i samband med delårsrapporten.
Presenterar ny koncern och flera förvärv – däribland Sagan om ringen.

”I dag blir Embracer en ännu bättre koncern”, säger vd:n Lars Wingefors.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Svenska gamingbolaget Embracer och dess dotterbolag presenterar fem förvärv i samband med delårsrapporten. Det handlar om Limited Run Games, Singtrix, Tuxedo Labs, Tripwire Interactive samt Middle-earth Enterprises – ägare av en stor varumärkeskatalog och globala rättigheter till filmer, dataspel, brädspel, merchandise, nöjesparker och pjäser som bygger på Tolkiens Sagan om Ringen-trilogin och Hobbit.

Totalt uppgår den initiala köpeskillingen till 6 miljarder kronor, varav 4,2 miljarder kontant, 1,3 miljarder i betalning om 12 månader och 0,5 miljarder i egna aktier.

Den troliga tilläggsköpeskillingen uppgår till 2,2 miljarder kronor.

Förvärven väntas bidra med mellan 550 och 750 miljoner kronor till justerat ebit proforma under räkenskapsåret 2022/2023, för att sedan öka nästa och nästnästa.

Embracer har även gjort ytterligare en transaktion som inte är offentliggjord.

"Idag blir Embracer en ännu bättre koncern. Jag är glad över att välkomna en fantastisk grupp entreprenörledda bolag till Embracer familjen och att utöka vår portfölj med några otroliga varumärken, inklusive Sagan om Ringen. Det är uppmuntrande att vår koncern har blivit en naturlig och prioriterad köpare av kreativa, växande och lönsamma bolag inom spel och underhållning. Vi har fört diskussioner med många av de entreprenörer som idag tillkommer i koncernen under mer än tre år. Detta understryker vikten av att ha ett långsiktigt perspektiv i utvecklingen av vår koncern," säger Lars Wingefors, grundare och vd i Embracer Group.

Pärlbandet av förvärv kom samtidigt som bolaget presenterade sitt senaste delår.

Omsättningen steg med 107,3 procent till 7.118 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på minus 398 miljoner, jämfört med 55 miljoner i vinst motsvarande period i fjol.

"Vi är glada att kunna presentera ännu ett stabilt kvartal i linje med vår kommunicerade guidning. Vi levererar enligt vår ambitiösa tillväxtplan och även om marknaden har svalnat något står vi fast vid prognos för innevarande och nästkommande verksamhetsår. Dagens rapport är en betydelsefull milstolpe då det är vår första kvartalsrapport enligt IFRS, och vi rapporterar enligt de fyra affärssegmenten PC/Console Games, Mobile Games, Tabletop Games och Entertainment & Services", kommenterar vd Lars Wingefors.

Några hårda siffror från rapporten

  • Ebitda-resultatet blev 702 miljoner kronor (534), med en ebitda-marginal på 9,9 procent (15,6).
  • Justerat ebitda-resultat uppgick till 1.867 miljoner kronor (1.573), med en justerad ebitda-marginal på 26,2 procent (45,8).
  • Justerat rörelseresultat uppgick till 1.322 miljoner kronor (1.279) med en justerad rörelsemarginal på 18,6 procent (37,3).
  • Resultatet efter skatt blev -182 miljoner kronor (60).
  • Justerat resultat per aktie blev 0,96 kronor (0,96).
  • Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 347 miljoner kronor (582).
  • Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt ökade till 222 (180).


Embracer upprepar sin prognos för justerat rörelseresultat på 9,2-11,3 miljarder kronor för det pågående räkenskapsåret och 10,3-13,6 miljarder för nästa.

Fördelat under året förväntar sig Embracer att nästkommande två kvartal blir ännu starkare

"Vidare väntar vi oss att Q4 blir räkenskapsårets klart starkaste kvartal drivet av några starka lanseringar inklusive en efterlängtad AAA-titel, som väntas lanseras under Q4 och som snart kommer att utannonseras", skriver Lars Wingefors.

Vidare har Embracer bildat sin elfte operativa koncern, Embracer Freemode, som leds av vd Lee Guinchard. Freemode består av 12 bolag i sex länder med sammanlagt 509 anställda.

"Genom vårt offentliggörande av Freemode visar vi vår fortsatta ambition att diversifiera koncernens tillväxt inom nya områden, som i slutändan innebär att vi nu bevarar klassikerna samtidigt som vi expanderar morgondagens spel- och underhållningsupplevelser," säger Embracer-chefen Lars Wingefors.

Freemode har nyligen förvärvat Tatsujin vilket är Embracers första studio i Japan och svenska Bitwave Game, en svensk studio inom retrospel.

När det gäller förvärv skriver Embracer-chefen följande:

"Vi har en stark pipeline av potentiella M&A-uppslag som kan bidra till vår långsiktiga tillväxt. Vi ser många attraktiva förvärvsmöjligheter inom alla våra segment. Vi letar aktivt efter starka varumärken samt talang och förmågor som gör vårt ekosystem ännu starkare. Prisförväntningarna har reviderats särskilt för underkapitaliserade företag. Vi är försiktiga och alltmer selektiva för att säkerställa att vi placerar våra aktieägares investeringar på ett klokt sätt."

 

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)
 
 

 

Läs mer