Sök ikon

Streamify satsar på liveshopping – ökar både omsättningen och förlusten

Streamify bytte bana för ett år sedan. Streamingbolaget skulle ta upp kampen med jättarna inom liveshopping.
Nu blottar bolaget korten för det andra kvartalet och vd Johan Klitkou verkar nöjd med steget mot e-handel.
"Tjänsten är ätt positionerad för en snabb global tillväxt", skriver han.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

nyheter@breakit.se

För ett år sedan ställde mjukvaruplattformen Streamify om från ett renodlat streamingbolag till ett liveshoppingbolag.

Bolaget tog in 10 miljoner kronor i en riktad nyemission för att kunna ta upp kampen med jättar som bland annat Bambuser och värvade två tunga profiler till styrelsen: Pontus Hymér, tidigare CTO på Bambuser och Lise Alm, långvarig bolagsjurist på Spotify.

Nu har Streamifys rapport för det andra kvartalet släppts. Den visar  både ökande omsättning jämfört med samma period året innan och större rörelseförlust. 

Några hårda siffror från rapporten

  • Omsättningen steg till 0,69 miljoner kronor (0,2).
  • MRR, månatliga återkommande intäkter, uppgick till 74 000 kronor. ARR, årligen återkommande intäkter, uppgick till 888 000 kronor.
  • Rörelseresultatet blev -3,37 miljoner kronor (-2,0).
  • Resultatet efter skatt blev -3,37 miljoner kronor (-2,0).
  • Resultat per aktie hamnade på -0,43 kronor (-0,36).
  • Likvida medel uppgick till 4,7 miljoner kronor (5,8).

 

Streamifys vd Johan Klitkou skriver i samband med rapporten om satsningen på Streamify Live Video Shopping, en tjänst som skulle ta marknadsandelar från jättarna enligt bolagets plan. 

”Genom att vara en gör-det-själv-tjänst med automatiserad onboarding kan Streamify Live Video Shopping lätt skala upp antalet användare, vilket gör tjänsten rätt positionerad för en snabb global tillväxt. Streamifys marknadserbjudande har tagits väl emot, med flera signerade kunder, färdiga integrationer med e-handelssystem och etablerade partnerskap med bolag i ekosystemet. Sammantaget gör det vår Live Video Shopping-tjänst till en växande återkommande intäkt för Streamify.”

I går meddelade Streamify att bolaget inlett ett samarbete med byrån Awelin som hjälper e-handlare som Petra Tungårdens Adoore med marknadsföring. Awelin grundades av Anton Wetterlöf, före detta marknadschef på klockmärket Daniel Wellington.

Vi kan nu hjälpa våra kunder med rätt kompetens och plattform inom Live Shopping. Vår vision är att vara proaktiva och thought-leaders inom digital marknadsföring, därför behöver vi samarbeta med aktörer som erbjuder den bästa lösningen och know-how:et. Och just Streamify har ett dynamiskt affärsupplägg och prissättning, som gör det enkelt att räkna på värdet av satsningen – vilket sänker tröskeln för att våga testa formatet”, säger Wetterlöf i en kommentar.

Läs mer