Sök ikon

Ernst Kirchsteigers gröna fingrar ska få startupen Lalaplants att växa: “Vi fattade tycke för varandra”

Håkan Skyttmo, Ernst Kirchsteiger och Eric Boteus på Lalaplants. Foto: Press

Den folkkära TV4-programledaren Ernst Kirchsteiger ger sig in i växtriket på Lalaplants.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Säg Ernst och alla tänker på samma person, eller hur? Ja, få personer är väl så folkkära som hemmafixaren Ernst Kirchsteiger.

En citatmaskin (googla Ernst citat så förstår du vad jag menar) och utnämnd till “Sveriges mysgubbe nummer ett”.

Nu blir han investerare. Efter att ha varit låst till TV4 i 22 år har han nu valt att gå in med pengar och kunskap i e-handelstjänsten för växter, Lalaplants.

Lalaplants grundades i slutet av 2021 av Eric Botéus och Håkan Skyttmo, tidigare kollegor på Uber. De försöker nu slå sig in på en marknad som omsätter 10 miljarder per år, men som fortfarande är i sin linda. När konsumenter idag släpar hem växter och krukor från stormarknader, gör Lalaplants det möjligt att få dem ända fram till dörren.

Ernst Kirchsteigers uppgift blir att utbilda och utveckla Lalaplants växtskola. De ska nämligen inte bara vara en e-handel, utan ska även berätta hur kunderna efter köpet kan ta hand om sina växter. Startskottet för växtskolan är idag på Youtube och på hemsidan, där det även kommer finnas ett urval av Ernst egna favoritplantor.

“Som investerare och partner kan jag bidra med min kunskap, långa erfarenhet och kärlek till växter”, säger Ernst Kirchsteiger.

Det var Eric Botéus och Håkan Skyttmo som tog kontakt med profilen via hans familj.

“Vi träffades och fattade tycke för varandra. Det här är en väldigt rolig idé som jag gärna är med och utvecklar.”

Hur mycket han investerar eller hur stor ägarandel tv-profilen slår till med vill han inte berätta.

Tittar du redan nu på fler investeringar?
“Vi får frågor titt som tätt, men inget just nu.”

Ernst Kirchsteiger är ingen färsking på e-handelsmarknaden – hans egna varumärke ERNST har sålt som smör. Bolaget Färg & Form omsatte i fjol 66 miljoner kronor och gjorde en vinst på 12 miljoner. Nu återstår att se om hans närvaro ger en skjuts i försäljningen även hos Lalaplants.

Eric Botéus, marknadschef på Lalaplants, är mer än nöjd över rekryteringen.

“Vi har ju växt upp med Ernst i tv-rutan och har alltid haft honom i bakhuvudet. Vi kände snabbt att det skulle bli ett perfekt team”, säger han.

Vill utomlands

Lalaplants riktar sig till alla svenskar, men kanske framför allt till stadsmänniskor i lägenhet som inte har tillgång till bil och människor på landsbygden som har långt till närmaste köpcenter. Det som gör att de sticker ut bland andra aktörer är att de har en paketeringslösning som gör att växterna håller värmen oavsett väderlag och skyddas under hela leveransen.

“Det har varit mycket en tajmingfråga. För några år sedan skulle den här affärsidén aldrig funkat. Växter är levande ting, men nu har transporterna förbättrats och leveranserna går snabbare så man kan skicka utan problem.”

När Lalaplants startade hade de säkrat en investering på 3,75 miljoner kronor i en runda ledd av Aligned, med Eric Carlson Rydman som investerare. De har tidigare gått in i Pet media group, Seenthis och Flowery, en tjänst för prenumeration på snittblommor.

Fokus nu ligger på en etablering i Sverige. Man kommer, förutom att rikta in sig på privatpersoner, även att lansera tjänster för företag. Enligt Eric Botéus lär de ta in mer kapital för att eventuellt lansera utomlands.

“I USA går den här typen av idéer väldigt bra. Det här är en tjänst som skulle kunna funka i vilket annat land i Europa som helst, då behovet av växter är så stort.”

Påverkas ni av inflationen – kan risken vara att det här är en tjänst som väljs bort när folk har mindre pengar på fickan?
“Det korta svaret är att vi påverkas som alla andra, men det är svårt att sia om. Det finns inga andra aktörer som gör det vi gör och vi har så otroligt mycket mer att växa.”

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

Läs mer