Sök ikon

Margaux Dietz jättesatsning med Pär Svärdson går i graven – “inte överens”

Apoteas grundare Pär Svärdson och influencern Margaux Dietz.

Margaux Dietz skönhetssatsning lägger ner – efter bara två år. Influencern och Apotea-miljardären tycks inte komma överens om framtiden.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Målet var ett bolag som skulle värderas till flera hundra miljoner kronor. Backad av Apotea-miljardären Pär Svärdson och prenumerationstjänsten för parfymer, Sniph, gav sig superinfluencern Margaux Dietz in i skönhetsbranschen sensommaren 2020.

Men det blev aldrig något skönhetsimperium. De båda kom inte överens. Två år senare avvecklas nu X By Margaux, som säljer bland annat hudkräm, duschgel, dofter och deodoranter. Det berättar hon själv i en frågestund på Youtube, samtidigt som det bekräftas av försäljningschefen Miriam Leijala.

Bolaget bakom X by Margaux som drivits tillsammans med Pär Svärdson kommer ej att fortsätta vara aktivt längre. Nya spännande projekt ligger i pipen och Margaux kommer fokusera på dessa”, skriver hon i ett mejl, och meddelar att Margaux Dietz själv befinner sig på semester.

Margaux Dietz berättar kort om beslutet för sina drygt 300 000 prenumeranter.

“Jag har valt tillsammans med min kompanjon att avveckla bolaget. Det bestämdes för ganska så längesen, det är därför det inte har kommit några nya produkter. Vi ville åt olika håll. Det viktigaste med att jag har avvecklat X By Margaux är att det kanske inte var exakt det som jag brann för. Och det kanske inte var precis rätt i tiden. Men det är inget misslyckande. Företaget har gått jättebra och jag är så glad att jag har lärt mig massor på vägen”, säger hon.

Hade succéstart

X By Margaux hade en flygande start. Lanseringen skedde med dunder och brak via Apoteas hemsida, där man också slog tittarrekord. De första fem månaderna sålde hennes produkter för 2,5 miljoner kronor samtidigt som bolaget gjorde en vinst på drygt 1 miljon kronor. Men under 2021 droppade försäljningen – under helåret tappade man till 1,5 miljoner och gjorde en vinst på cirka 0,2 miljoner.

Enligt det senaste protokollet från 2020 ägde Margaux Dietz drygt 50 procent av bolaget, medan Pär Svärdson, via Apoteas ägarbolag Laulima, hade ett innehav på drygt 40 procent. Sniph, som hjälpt Margaux Dietz med att ta fram dofterna i produkterna, stod för tio procent. Breakit kan inte se att bolaget har tagit in någon större summa pengar.

Bland de återförsäljare som tagit in produkterna finns förutom Apotea, även Lyko, Apotek Hjärtat, Nordic Feel, Meds. Gekås i Ullared tog in produkterna så sent som i juni.

Är techinvesterare

Margaux Dietz själv har mött stark konkurrens på området skönhet, där bland annat Bianca Ingrosso (Caia), Isabella Löwengrip (Löwengrip) och Ida Warg (Ida Warg Beauty) bedriver verksamheter. Men hon sa själv vid lanseringen att hennes varumärket inte liknade dessa.

Bianca kör sitt smink, men det här är mer ett livsstilsmärke som jag gör”, sa hon i Expressen.

Margaux Dietz har fortsatt många bollar i luften. Förutom heltidsjobbet med sina sociala medier läggs mycket tid på klädkollektionen Juan Carlos. Hon har också gjort flera investeringar i startup- och techsektorn. Den första stora investeringen var när hon köpte 2.000 aktier i gig-bolaget Techbuddy.

Under 2021 registrerades dessutom bolaget “Niut”, som alltså kan vara hennes nya satsning. 

Breakit söker Apoteas Pär Svärdson.

Läs mer