Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Brorsorna säljer klockor för 50 miljoner – men knappt någon vet vilka de är

Mikael, Andreas och Johan Christensson.

Från mammas och pappas garage i Kungsbacka till Grev Ture-gatan och ett klockmärke som omsätter 50 miljoner kronor (varav runt 20 miljoner i USA).
Brödernas bolag är en riktig doldis i Sverige. Och det är ett medvetet val, enligt medgrundaren Mikael Christensson.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Allt började i barndomshemmets garage i Kungsbacka, söder om Göteborg, för tio år sedan. Där fanns kontorsplats, lager och kreativ studio – allt i ett. De tre bröderna Mikael, Andreas och Johan Christensson strålade samman med olika erfarenheter från e-handeln. 

De yngre bröderna Johan och Andreas hade med framgång startat snowboardmärket Dope Snow. Andreas hade också arbetat på e-handelsjätten Zalando. Tillsammans drev trion också underklädesåterförsäljaren Gasello, som de sedermera sålde 2015.   

Nu skulle de bygga något tillsammans från grunden, klockmärket Waldor & Co. 

”Passionen var inte att sälja andras varumärke utan att skapa varumärket och nå ut med det direkt till kunden”, säger Mikael Christensson.

Waldor & Co. handlar inte primärt om pris och logistik vilket var fokus för återförsäljaraffärsmodell genom e-handel som Gasello,  utan om att bygga en känsla. Den känslan kan man uttrycka genom digitalt content. Den kunskapen hade vi byggt under Dope- till Gasello-tiden.”

Vad som följde var ett gäng hundår – blod, svett och tårar – utan lön för mödan. Mikael Christensson hade lämnat sitt jobb som managementkonsult, ”hoppat av” som han uttrycker det, för att satsa helhjärtat på brödernas klockor.

I fjol omsatte Waldor & Co 46 miljoner kronor och gjorde 4,6 miljoner i vinst. Bolaget säljer i dag på 110 marknader med USA och Storbritannien i toppen. Bara förra året stod USA för 20 miljoner av omsättningen. 

Waldor & Co designar i klassisk stil och ligger i det så kallade affordable luxury-segmentet, mellanregistret. Kunderna är alla mellan 15 och 85 år. 

Ändå är det inte många i Sverige som känner till Waldor & Co. Varför är de sådana doldisar?

”Det är ett medvetet val, kan man säga. Vi har byggt ett globalt D2C-bolag utifrån e-handel”, säger Mikael Christensson. 

”Ofta vill man ju bli stor i Sverige, det ger en boost för egot. Men vi fick snabbt fäste på den globala marknaden och det är häftigt att lönsamt kunna skala upp, och göra det internationellt. Jag träffar många i min andra roll som har satsat på Sverige först och främst och som har svårt att ta sig ut bara på den nordiska marknaden”, säger Mikael Christensson som vid sidan av Waldor & Co är vd för Actital, en konsult för andra D2C-bolag. 

Värjer sig mot tillväxthets

Bröderna har byggt Waldor & Co med egen kassa och var lönsamma från start. Lönsamhet har också varit ett viktigt ledord. 

”Vi vill bygga ett bolag som nästa generation kan ta över. När ekonomin skakar kommer lönsamhet vara viktigare”, säger Waldor-grundaren.

”Det är en tillväxthets – att växa, växa, växa. Men vi vill bygga ett bra bolag.” 

För 2022 räknar bolaget med att överträffa fjolårets 46 miljoner. 

”2022 är ett väldigt intressant år. Man kan gå ut igen och shoppa i fysiska butiker, samtidigt är det oroligheter i världen och ränteeffekter som tynger. Jag hör att många har det ganska tufft. Många har snarare negativ tillväxt. Så att vi ligger på positiv tillväxt är skönt”, säger Mikael Christensson. 

Han säger att Waldor & Co skulle kunna satsa mer på marknadsföring men att bolaget gärna sparar på den hävstången till när det verkligen behövs. 

”Nästa mile stone är 100 miljoner men vi har inte satt ett mål för i år. 2022 är ett mellanår där vi peggar upp för att kunna växa vidare.”

Utmaningarna här och nu handlar om att navigera i ett föränderligt landskap på sociala medier och bygga en hållbar företagskultur. I dag arbetar sju personer på Waldor & Co, alla med bas i Sverige. Eftersom det saknas fysiska butiker och kunden kan vara i Australien innebär det tidiga och sena tider i kundservicen för att kunna vara behjälplig på distans. 

Bra kultur handlar också om att professionalisera det som i grunden är ett familjeföretag. Den första tidens brödragruff är ett minne blott, säger Mikael Christensson. 

”Vi har blivit väldigt bra på att lösa problem tillsammans.”

Kompletterar varandra

Mikael Christensson – äldst i trion – säger att bröderna förenas av kämparglöd och envishet men att de ändå kompletterar varandra företagsmässigt med sina olika egenskaper.

”Johan är den kreativa personen, produktutvecklaren som kommunicera idé till färdig produkt. Andreas är mer ekonomen, väldigt analytisk. Han är den som byggt upp processerna från grunden och han har hållit i kassaflödet som helhet. Jag är mittemellan, lite ekonom, lite ingenjör och ett snäpp mer åt affärsutveckling.”

Hur kommer det sig att tre bröder – var för sig och sedan tillsammans – alla blev entreprenörer inom e-handel? 

”Pappa jobbade på storbolag, då vill man kanske göra tvärtom och börja smått”, säger Mikael Christensson. 

Förutom ett mål på 100 miljoner i framtiden så ser Mikael Christensson att Waldor & Co tar ännu mera mark internationellt, kanske med en större lokal närvaro. 

”Även om vi omsätter runt 20 miljoner i USA så är det jättelite på den stora marknaden. Det finns enorm potential bland annat i USA”, säger han. 

Dessutom säger han att Waldor & Co ska marknadsföra sig mer och mer som ett smyckesmärke med klockor, ringar och armband. 

”Det finns enormt mycket vi kan göra utifrån de vertikalerna.”

Läs mer