Facebooks roll i spridningen av desinformation och propaganda har varit på tapeten sedan brexit och Donald Trumps då oväntade seger i presidentvalet i USA 2016.
I Sverige har Myndigheten för psykologiskt försvar inlett ett samarbete med de stora sociala medier-plattformarna för att motverka påverkanskampanjer och desinformation från främmande makt inför valet i september, skriver SR Ekot.
Facebooks moderbolag Meta har till och med tillsatt en särskild arbetsgrupp, säger bolagets svenska policychef Janne Everlid.
”Vi har ett svenskt team som jobbar fokuserat på det svenska valet säger han, de är ungefär 10 personer.”
Både Myndigheten för psykologiskt försvar och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har varnat för att Ryssland kan försöka påverka riksdagsvalet.
”Vi har en direktkanal där vi kan kontakta företagen ifall vi skulle se att Sverige skulle bli angripet”, säger Mikael Tofvesson på Myndigheten för psykologiskt försvar till SR.
Varken myndigheten eller Meta har ännu upptäckt något större påverkansförsök kopplat till det svenska valet.