Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Tufft år för maträddarappen – har lämnat ett land helt

Elsa Bernadotte och Hjalmar Ståhlberg

Nedstängningarna slog hårt mot Karma som nu har lämnat Frankrike.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Karma har varit en av de mest hajpade impact-startupsen de senaste åren. Bolaget utvecklade en app som gjorde det möjligt att köpa mat från kaféer och restauranger som egentligen skulle slängas. Priset blir lägre för dig som köper, och mindre mat slängs. En win-win-win skulle man kunna säga, för konsumenten, restaurangen och miljön.

Med den affärsmodellen kan man tänka sig att 2021 blev ett tufft år med restriktioner och lockdowns runt om i världen. Och när vi kikar i bolagets årsredovisning för förra året visar det sig att omsättningen krympt från nästan 26 miljoner under 2020 till strax över 18 miljoner i fjol. Samtidigt sjunker förlusten från 38 miljoner till knappt 15 miljoner kronor. 

Karma har under året svängt om sin affärsmodell och det går nu att beställa mat från restauranger och kaféer utan den ska vara på väg ner i papperskorgen. Alltså betydligt mer likt en vanlig beställningsapp. För att öka takten i den utvecklingen tog bolaget i början av året in 25 miljoner kronor i riskkapital.

“Vi är absolut fortfarande ett bolag som stoppar matsvinn. Vi kör fortfarande fullt ös på den modellen, särskilt nu när marknaden börjar kvickna till igen efter pandemin”, sa Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd på bolaget när vi pratade med honom i slutet av förra året. 

“Men vad vi har gjort är att utvidga plattformen så att vi inte bara hanterar transaktionerna för överskottsmat, utan alla transaktioner. Vi blir hela infrastrukturen bakom”.

Årsredovisningen avslöjar också att bolaget har stängt ner sitt dotterbolag i Frankrike och nu bara finns i Sverige och Storbritannien. 

Karma har sedan starten tagit in 175 miljoner i riskkapital från bland annat Kinnevik, Electrolux och Norrsken.

Läs mer