Sök ikon

Klädkedjorna hajar: Mindre i plånboken – då sneglar svenskarna på second hand

Elisabeth Peregi, vd Kappahl.

Branschen märker att det bubblar: ”Jättespännande initiativ.”

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Vi har tidigare berättat om en klädrevolution som står inför dörren med flera aktörer som vill få oss att tänka om kring hur vi konsumerar kläder. Marknaden är i sin linda och många som har försökt har fått en ordentlig kalldusch. 
Nu rapporterar SR Ekot att allt fler av de etablerade snabbmodekedjorna sneglar mot second hand och återbruk av kläder. Detta enligt branschorganisationen Svensk Handel Stil.
Ordföranden Charlotte Nordén säger till SR Ekot att det ekonomiska läget med högre varupriser gör att fler kunder efterfrågar andrahandsalternativ. 
”Det finns många jättespännande initiativ och jag tror att vi kommer att se fler”, säger hon. 
Charlotte Nordén är även vd för e-handlaren Cellbes – ett bolag som planerar att satsa på andrahandkläder. 
Ett annat bolag som redan har satsat på second hand är Kappahl. 
Kappahl samarbetar sedan i fjol med bolaget Hyber som hyr ut barnkläder. Klädkedjan har också varit ansluten till uthyrningstjänsten Hack Your Closet, som gick i konkurs i sommar
Elisabeth Peregi, vd för Kappahl, säger såhär till SR Ekot.  
”Jag tror att de flesta konsumenter tänker utifrån hur stor plånboken är och vad den ska räcka till. Det tror jag kommer bli starkare drivkrafter att göra medvetna val och ta prisvärda beslut”, säger hon. 

 

Läs mer