Stockholmsbaserade Stiksen satsar på att sälja egendesignade och hållbara kepsar, bland annat genom att använda sig av småskaliga producenter och kvinnokooperativ i Bangladesh.
Stiksen startades av Asim Khandker, som själv har rötterna i Bangladesh, tillsammans med Alexander Frykberg Källåker. Projektet gick från hobbyprojekt till riktig startup när bolaget antogs till Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab.
Under 2021 tog bolagets omsättning fart för första gången och steg från 0,3 miljoner kronor till 1,2 miljoner kronor – och hoppas kunna fortsätta växa i samma takt.
Som ett resultat av detta investerar nu Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti tillsammans med Anders Jacobsson och Karl Prytz nu 2,5 miljoner kronor i Stiksen.
”Det här är ett bolag som verkligen vill åstadkomma förändring. När jag först träffade dem märktes direkt att de verkligen brinner för sin produkt och för att uppnå sina högt satta mål. Hos Stiksen finns en grym idé, ett driv och en passion att förändra hur vi ser på kepsen som plagg”, säger Daniel Pilotti, som agerar huvudinvesterare.
Bolaget säljer framförallt sina kepsar genom den egna e-handeln direkt till konsumenten. Under senaste året har Stiksen gjort ett antal begränsade upplagor av kepsar i samarbete med kända profiler som rapparen Erik Lundin samt modeduon Emilia de Poret och Ebba Kleberg Von Sydow.
“Vi lägger allt fokus på den här produkten för att fullända passform, kvalitet och hållbarhet. Vi har med Stiksen försökt lösa de problem som vi själva upplevt som kepsanvändare, och vi har lärt oss att det finns ett rejält behov av våra kepsar där ute. Nu tar vi nästa steg i bolagsbygget och tillsammans med dessa kompetenta och erfarna investerare kommer vi ha möjlighet att nå ut mycket bredare. Vi kan äntligen trycka på gasen och lägga fullt fokus på att erbjuda världens bästa keps utan några kompromisser”, säger Asim Khandker, vd på Stiksen.