Poddprofilen och journalisten Anton Berg ligger bakom det väldigt populära podcasten Spår som nyligen återvände med en ny säsong. Nu meddelar poddkoncernen Third ear att de har knutit till sig Anton Berg till sitt stall av poddare för tre år framöver där han ska producera olika dokumentära berättelser – däribland Spår.
Anton Berg ska också leda en ny grävande redaktion på Third ear tillsammans med Martin Johnson, som är den andra medgrundaren till podden Spår. Något som bland annat innebär att just deras podd kommer att produceras i högre takt än tidigare.
“Jag är väldigt glad över den här möjligheten att kunna jobba ihop med gänget på Third Ear. Det innebär att jag kommer kunna berätta nya, angelägna och underhållande dokumentära historier som jag samlat på under senaste åren. Dessutom får vi också äntligen chansen att växla upp vårt jobb med Spår så vi kan möta den efterfrågan som våra lyssnare visat under lång tid”, säger Anton Berg i ett pressmeddelande och fortsätter:
“Den satsning Third Ear gör imponerar på mig, där jobbar idag redan flera av Sveriges absolut bästa dokumentärjournalister, det känns som de kommande åren kommer bjuda på en våg av spännande dokumentärer på ett sätt vi kanske aldrig upplevt förut”
Carl Fridsjö, som är arbetande styrelseordförande i Third ear, lyfter fram att poddgruppen vill bli ett slags HBO för ljud. En jämförelse som brukar innebära satsningar på högkvalitativa produktioner. En ambition som den nya rekryteringen ska hjälpa till att uppnå enligt pressmeddelandet.
“Jag är dessutom stolt över att en av landets skickligaste journalister väljer att komma och arbeta exklusivt för just oss - det är ett styrketecken för såväl vår redaktion, som podcastens etablering i medielandskapet”, säger Carl Fridsjö.
Third ear studio, som bolagets hela namn lyder, är en koncern som skapades genom en sammanslagning mellan de svenska bolagen Just stories och Soundtelling och den danska kollegan Third ear i slutet av 2021.
Den gemensamma omsättningen för alla bolagen beräknades för 2021 ligga på omkring 25 miljoner kronor. Med en målsättning om att omsätta 45 miljoner kronor under 2022. Idag har bolaget omkring 30 anställda fördelade över Sverige, Norge och Danmark.
Third ear arbetar med en premium-modell där användarna får betala en månadsavgift för att lyssna på bolagets olika poddar.
Bland bolagets ägare finns H&M-arvingen Tom Perssons investeringsbolag Comade.