Omsättningen steg 100,2 procent till 480,4 miljoner kronor jämfört med 240 miljoner kronor under det andra kvartalet förra året. Efterfrågan bedöms öka globalt och genomsnittligt månatligt aktiva användare ökade med knappt 42 miljoner och uppgår nu till 321,4 miljoner. Jämfört med 279,6 miljoner i fjol..
"Alla våra tre intäktsströmmar ökade och det starkaste bidraget kom från vår annonsaffär som vi fortsätter att utveckla i fortsatt högt tempo", förklarar vd Alan Mamedi
Det justerade ebitda-resultat, alltså före skatt och avskrivningar, uppgick till 218,5 miljoner kronor. Det låg tidigare på 104,4 miljoner kronor. Med en justerad ebitda-marginal på 45,5 procent (tidigare 43,5 procent).
"Vårt arbete med att utveckla och förbättra adtech-plattformen, satsningen på vårt företagserbjudande, Truecaller for business, samt på att öka användarnyttan av vår premiumtjänst för en större användarbas skapar förutsättningar för en fortsatt positiv resultatutveckling", menar Mamedi.
Rörelseresultatet blev 212,9 miljoner kronor, jämfört med fjolårets 81 miljoner kronor. Rörelsemarginalen låg på 44,3 procent (33,8 procent). Förbättringen förklaras bero på fortsatt hög tillväxttakt i kombination med mindre växande rörelsekostnader.
Resultatet efter skatt blev 172,7 miljoner kronor (74,8 miljoner kronor), en ökning med 130,9 procent mot föregående år.
Resultat per aktie hamnade på 0,46 kronor (0,21 kronor), vilket innebär en ökning med 119,0 procent mot föregående år.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 280,9 miljoner kronor (92,89 miljoner kronor).
Gällande det försämrade ekonomiska läget är inte vd:n särskilt orolig.
"Vi inbillar oss dock inte att vi skulle vara helt opåverkade av kraftiga makroekonomiska förändringar på de marknader vi verkar i, men det har så här långt inte haft någon påverkan på efterfrågan på annonser på vår annonsplattform. Vi fortsätter att fokusera på det vi kan påverka, att förbättra vår annonsplattform", menar Alan Mamedi.