Sök ikon

Johan Dettmar och Sven Schmidt har en superhit i Sydkorea med Ducklings

Artikel bild
Sven Schmidt och Johan Dettmar i Sydkorea. Foto: privat

Efter tio månaders utvecklingsarbete hände ingenting med mobilspelet Ducklings. Sedan började plötsligt koreanska tv-bolag ringa.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Svenska Johan Dettmar och tyska Sven Schmidt jobbar båda som frilansande webbutvecklare i Berlin.

De hade pratat ett tag om att de ville bygga ett mobilspel, och förra våren gjorde de slag i saken och lade åtta månaders heltidsarbete på att ta fram Ducklings, som lanserades i december.

“Vi var nöjda med resultatet men visste inte hur mycket pengar vi skulle tjäna eller hur många nedladdningar vi skulle få. Under december och januari var det i princip bara vänner och några vänners vänner som laddade ned den”, säger Johan Dettmar.

Under sommaren hade dock hans kollega Sven Schmidt varit i Seoul i Sydkorea och där diskuterat sitt spel med en sydkoreansk “startupkille” på en bar. Han hade bett om namnförslag på koreanska.

Sydkoreanen tänkte några minuter, sedan föreslog han: Oh! Duck!. Det blev namnet på Ducklings i Sydkorea.

“Vi tycker att det låter kul för att det rimmar på oh fuck, men i Sydkorea betyder det ungefär nörd, eller någon som är manisk kring något, tror vi”, säger Johan Dettmar.

När spelet inte tog fart hörde de av sig till sin sydkoreanska kollega, som hade sagt att han kunde hjälpa till att marknadsföra spelet där.

“Han skrev en artikel på ett sydkoreanskt modeforum, och berättade att han kunde ha förstört en tysk startup när han föreslog det här namnet”.

“Folk tyckte att det var jätteroligt och artikeln blev viral och fick tusentals kommentarer. 90 procent av de som kommenterar skrattar åt namnet, så vår tes är att han bara drog till med något”, säger Johan Dettmar.

Efter artikeln började folk gå in och betygssätta Ducklings i Appstore.

“De skev i kommentarerna att de tyckte synd om oss för att vi inte fått några nedladdningar”, säger Johan Dettmar.

En vecka efter artikeln började nedladdningarna dock att ta fart, rejält. Oh Duck blev helt plötsligt den mest nedladdade appen på koreanska Appstore.

“Apple fick nys om det och gjorde oss till ‘featured app’ två veckor i rad, vilket ledde till ännu fler nedladdningar. Vi såg hur vi seglade om Candy Crush och alla stora giganter som har enorma marknadsföringsbudgetar i Korea”, säger han.

Under den här perioden hade de mellan 50.000 och 70.000 nedladdningar om dagen.

Koreanska tv-stationer och tidningar började höra av sig till Johan Dettmar och Sven Schmidt som åkte över.

“SBS, som är ungefär som deras SVT gjorde en intervju med oss där vi sprang runt i tv. Det var surrealistiskt”, säger han.

De var också med på en Oh Duck-meetup.

“Det var roligt att träffa folk som var helt besatta, vi fick skriva autografer och folk berättade att de inte kunde sova”, säger han.

Nu har spelet laddats ner nära 700.000 gånger, men takten har lagt sig. I nuläget har Ducklings mellan 1.000 och 5.000 nedladdningar om dagen.

“Det är fortfarande bra, men inte lika enormt som när vi peakade”, säger Johan Dettmar.

Nu har de båda grundarna börjat jobba med andra frilansuppdrag igen.

“Vi har gjort några uppdateringar, bland annat en koreanskinspirerad, för att förlänga livslängden. Vi försöker också pusha spelet på några andra marknader, som Tyskland och Sverige. Men vi har inga andra utvecklingsplaner just nu, eftersom inkomsten per användare är så pass låg”, säger Johan Dettmar.

De pengar som de får in kommer från annonsintäkter och köp inne i appen.

“Vi lade mellan åtta och tio månader på det här och vi hoppas kunna få en dräglig lön för de månaderna, om Korea fortsätter att spela nu året ut så ser vi ut att få det”.

“Tyvärr har det varit en väldigt liten spillover-effekt från Sydkorea. Vi har förstått att många asiatiska länder tittar på Korea när det kommer till musik och tv, men inte på samma sätt vad gäller spel”, säger han.

Vad har ni för mål med Ducklings nu?

“Vi har inga direkta mål i downloads, om vi ser att det sker en push och folk börjar ladda ner så gör vi någon insats. Men eftersom vi satt med det här så länge på heltid börjar kulorna sina nu, så vi gör det på kvällar och helger".

“Men när vi satte highscore i spelet på 10.000 meter fick vi ett mejl från en korean som hade klarat 16.000 meter och som var arg för att han inte kunde spara det. Han hade suttit 55 minuter i sträck. Att folk verkligen går in i spelet på det sättet är roligt, då känns det värt att ha lagt ner alla de här månaderna”, säger han.  

Läs mer