Sök ikon

Ciszere når målet – fortsätter växa e-handeln med lönsamhet

Foto: Press

Elfsborgsspelarnas modemärke fortsätter att växa.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

Bakom modemärket Ciszere döljer sig fyra gamla juniorspelare från Elfsborg som sökte en syssla att ägna sig åt vid sidan om sporten. 

2016 drog Per Frick, Marcus Rohdén, Andreas Nyberg och Johan Forsberg igång Ciszere. Ett modemärke som främst säljer sina kläder direkt till konsumenten på nätet. 

De två sistnämnda fick lämna Elfsborg när det var dags att ta klivet upp till a-laget och jobbar idag på heltid med bolaget. Per Frick, är kvar som chefsdesigner i bolaget vid sidan om sitt uppdrag som anfallsstjärna i Elfsborg. Ex-landslagsmannen Marcus Rohdén har däremot lämnat sina åtagande i Ciszere. 

Under 2021 omsatte bolaget 6,9 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 0,2 miljoner. Det innebar en 35 procentig ökning av försäljning jämfört med 2020 och ett likvärdigt resultat. 

Nu uppger Ciszere att e-handelssiffrorna i år i princip har dubblerats gentemot juni förra året och att de sålde för drygt 0,5 miljoner kronor under månaden. Johan Forsberg, vd på Ciszere, uppger att målet som bolaget siktar på för hela 2022 är 9 miljoner kronor med fortsatt lönsamhet.

“Detta visar att vi på kort tid byggt upp ett starkt varumärke online som vår kund fortsatt vill tillhöra och handla av, trots rådande omständigheter i världen. Vi har en köpstark kund som fortfarande behöver klä sig snyggt på jobbet, festen och sommarsemestern och där verkar vi fortsatt vara det självklara valet”, säger Johan Forsberg.

Ciszere uppger att planen framåt är att utöka försäljning på marknader som Danmark, Norge, Tyskland och Nederländerna.

 “Vi är inne i en spännande tillväxtfas samtidigt som vi haft lönsam tillväxt. Detta är någonting vi är stolta över, speciellt i dessa tider”, säger medgrundaren Andreas Nyberg.

“Det stora arbetet på det här området har kommit igång nu. Vi är starka och trygga på hemmaplan, nu går allt fokus mot andra de skandinaviska länder och Tyskland. Vi har möjliggjort fler valutor på hemisdan, förbättrat frakt- och logistikmöjligheterna samt börjat jobba med starka samarbetspartner som Zalando på de nya marknaderna”, fyller Johan Forsberg i.

Läs mer