Det Ludvika-baserade Findity plockade nyligen in 50 miljoner kronor i riskkapital. Rundan leddes av affärsänglarna Johan Blomquist, som tidigare varit partner på riskkapitalbolaget Altor, och Niklas de Bésche, en gång i tiden vd på omvärldsbevakningsföretaget Meltwaters.
Men det har hänt mer än så hos fintech-uppstickaren, som vill hjälpa bolag att effektivisera hantering av utlägg och kvitton.
Nu framgår det nämligen i Creades halvårsrapport att investmentbolaget har förvärvat 35 procent av Findity för 102 miljoner kronor.
“Vi har huvudsakligen köpt begagnade aktier och det är från flera ägare som inte är aktiva i bolaget i dag”, säger Creades vd John Hedberg när Breakit når honom på telefon.
Hedberg tillägger att några av grundarna fortfarande är aktiva ägare i dag, medan några inte är det. Bland grundarna finns Per Einarsson samt ytterligare tre personer som startade bolaget 2011.
Har ni köpt aktier från någon av bolagets grundare som inte längre är aktiv?
“När bolaget startades upp en gång i tiden så finansierades det av ett antal finansiärer som egentligen inte har varit aktiva i bolaget, och det är aktier från ett antal ägare av den typen som vi har köpt”, säger John Hedberg och fortsätter:
“Man kan säga att vi har städat upp bland aktierna. Det fanns ganska många lite halvstora ägare som inte har varit aktiva och som vi köpte av. Vi vill vara aktiva i bolaget, vilket vi brukar vara när vi gör den här typen av investering.”
Det finns en hel del liknande bolag som ägnar sig åt liknande verksamheter. Varför ville ni köpa in er i just Findity?
“Det stämmer att det finns flera liknande bolag och det gör det för nästan alla företag. Det är väldigt få bolag som är helt ensamma om att göra det dem gör. Sen finns det såklart olika vinklar på det man försöker göra. Vi tycker att Findity är ett väldigt intressant och välskött bolag just för att man har en lösning som inte är uppbunden till en viss säljkanal eller ett specifikt kort", säger han och tillägger att det gör att det finns en stor potential på marknaden som man kan bearbeta.
"Det tycker vi är intressant. Det är också en fin historik i bolaget och vi tycker att det finns goda skäl att tro att det här är ett bolag som kan ha en fin utveckling.”
Ni räds alltså inte konkurrensen från andra liknande bolag?
“Vi tror att det finns plats för ganska många. Tittar man på nuläget så är det förvånansvärt få kunder, alltså företag, som sköter sånt här med mjukvara. Det är fortfarande väldigt mycket Excel och papperslappar när det kommer till kvittoredovisning och kostnadsersättningar. Och det säger oss att det finns en ganska stor marknad att växa på.”
Förvärvet gjordes nyligen – allt var klart kort efter midsommar.
“Det är en ganska annorlunda marknad och annorlunda värderingar på bolag nu jämför med tidigare såklart, men det betyder inte att det inte finns fina bolag att köpa.”
Vad tycker du om tajmingen – är det bra läge att gör ett sånt här förvärv nu med tanke på läget i ekonomin?
“Vi hoppas att det är bra tajming men det vet man ju aldrig förrän en ganska långt fram. Jag hade kanske varit med bekymrad om vi hade gjort väldigt många investeringar i slutet av förra året, eller i januari i år. Men tack och lov så var vårt läge det omvända: vi sålde våra två största onoterade innehav, Tink och Pricerunner, i slutet av förra året och det blev klart under våren i år, så vi har en ganska välfylld kassa”, säger John Hedberg.
När Breakit når Finditys vd Patrick Olsson bekräftar han att förvärvet har skett. Mer detaljer än så vill han inte ge i dagsläget.