Sök ikon

Karolina Roslund lämnar Perfect day media

Karolina Roslund, vd Perfect day media. Foto: Press

Karolina Roslund lämnar podd-bolaget Perfect day media efter att de nya huvudägarna vill ändra strategin.
Samtidigt slutar också Åsa Caap, idag ansvarig för e-sportcentret Space.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Hannah Widell och Amanda Schulmans poddbolag Perfect day media fick nya ägare när Abba-legendaren Björn Ulvaeus och EQT-grundaren Conni Jonssons Pophouse köpte bolaget i augusti 2021. Då hade systrarna drivit bolaget i 10 år och lanserat framgångsrika poddar som Alex och Sigge, Ursäkta och When we were kings.

"Perfect Day har en enastående position på en marknad i exploderande tillväxt", sa Per Sundin, vd på Pophouse om affären då.

Under några år var det däremot kris på bolaget som bland annat tvingades sätta koncernens skönhetssalonger under varumärket Daisy Grace i konkurs. När det såg som mörkast ut 2019 kom Karolin Roslund in som ny vd i bolaget – för att vända utvecklingen. 

Breakit uppmärksammade nyligen Perfect Day-vd:ns resa i en lång intervju.

"Har olika syn"

Nu står det däremot klart att Karolina Roslund lämnar Perfect Day media, lite mindre än ett år efter affären. Det framgår i ett pressmeddelande från Pophouse.

"Efter samtal och en kort process stod det klart att styrelsen och jag har olika syn på hur Perfect Day Media ska utvecklas framöver. Bolaget är inne i en spännande tillväxtfas och jag vill understryka att detta sker i samförstånd och att jag, Pophouse och de tidigare ägarna Hannah och Amanda skiljs som vänner. Det har varit fantastiskt kul och lärorika år", säger Karolina Roslund själv om beslutet.

I samband med den här förändringen kommer Pophouse vd Per Sundin också att öka sitt engagemang i bolaget som arbetande styrelseordförande i bolaget. En roll han också tar i gaming-centret Space där Åsa Caap slutar som Head of Space.

"Karolina Roslund har genomfört en omstrukturering av Perfect Day Media, drivit i hamn affären mellan bolagen, och fortsatt driva verksamheten i snart ett år sedan förvärvet. Nu är ett bra och naturligt tillfälle för både henne och Perfect Day Media att ta nästa steg", säger han.

Amanda Schulman och Hannah Widell är fortfarande kreativa chefer i Perfect Day. 

Perfect Day Media omsatte 71,5 miljoner kronor 2021 med en förlust på 11,3 miljoner kronor.

Läs mer