Sök ikon

Serendipity-grundaren Ashkan Pouya i ny megaaffär – säljer Voff för miljardbelopp

Ashkan Pouya, partner på Systematic growth och grundare av Voff. Foto: Press/Montage.
Ashkan Pouya, partner på Systematic growth och grundare av Voff. Foto: Press/Montage.

Hundmatsbolget Voff – grundat och uppbyggt av Serendipity-grundaren Ashkan Pouya – får ny ägare. Prislappen hamnar på flera miljarder kronor.
Nu vill Ashkan Pouya investera och bygga nya bolag – i det tysta.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Voff riktar in sig på – precis som namnet antyder – hundar.  

Eller rättare sagt hundmat och mat för andra husdjur. Genom försäljning via såväl e-handel som återförsäljare i fysiska butiker har bolaget sedan starten 2014 blivit en storspelare. I dag har Voff nio stora varumärken, försäljning på 13 marknader i Europa och omsatte över en miljard kronor förra året.

Nu säljer Systematic growth och teamet som grundade Voff – däribland Ashkan Pouya – till danska riskkapitalbolaget Axcel. 

Ashkan Pouya, om grundade Serendipity tillsammans med profilen Saeid Esmaeilzadeh, står också i spetsen på Systematic growth. Själv beskriver Pouya att Systematic growth är en bolagsbyggare som jobbar med att skala upp bolag till att bli dominerande europeiska aktörer. 

Tydligt recept

Pouya har även varit styrelseordförande i Voff. När han stod i startgroparna för att dra igång bolaget var idén tydlig: hitta en bransch som, enligt egen utsago, har en underliggande strukturell tillväxt och är totalt ocyklisk. 

“Vi såg att det inte fanns något mer ocykliskt än husdjursbranschen. I Europa och USA, som är de mest intressanta marknaderna för oss, har husdjurspopulationen växt väldigt mycket och spenderarviljan per husdjur verkar öka år för år. Har man en hund vet man att förut var det ett husdjur, men nu är det verkligen en familjemedlem”, säger Ashkan Pouya och fortsätter:

“Så vi köpte upp en mindre aktör som sålde djurmat och som omsatte väldigt lite och byggde bolaget utifrån det. Organisk tillväxt och förvärv blir nästan alltid en del av strategin när vi investerar genom Systematic growth.” 

Men för att kunna konkurrera med redan etablerade storspelare behövdes en tydlig nisch, som även det ofta en återkommande strategin hos Systematic growth. 

Premiumkäk

Då valde de att riktade in sig på färsk hundmat och som sedan utvecklades till ett premiumsegment. 

“Vi hittade en nisch som var tillräckligt unik och därmed tillräckligt skyddad från konkurrens för att det ska vara värt att investera i. Nu har det växt till en storlek som gör det logiskt för oss att sälja det, för att investera i nya bolag och göra en ny resa”, säger han och berättar att de har en lista på sektorer och nischer där de skulle kunna vara verksamma. 

“Nu tittar vi på två stycken nya områden där vi kan vara tillräckligt unika.”

Vilka områden handlar det om?

“Vi gillar att jobba i det tysta för att kunna jobba ostört tills vi har ett har ett tillräckligt stort försprång. Så har vi jobbat med Voff, som är ett ganska okänt bolag i Sverige, trots att det förra året omsatte över en miljard kronor och gjorde en vinst på några hundra miljoner kronor.”

Tycker du att det är ett bra läge att sälja bolaget nu när det är ett skakigt läge i ekonomin?

“Dealen slöts nyligen, men processen påbörjades innan det började skaka i ekonomin. Men man kan ju alltid fundera på om ett annat läge hade varit bättre, men priset vi fick var ändå bra. Just den här sektorn har också tickat rakt uppåt och växt stadigt sedan 80-talet. Så köpare av en sån här verksamhet är inte lika nervösa trots att inflationen stiger.” 

Vad prislappen till slut landade på vill han inte berätta, men han avslöjar samtidigt att det handlar om ett belopp på flera miljarder kronor  – pengar som som nu ska sättas i arbete.

Vad tycker du om investeringsklimatet just nu – är det läge att investera eller ska ni vänta?

“På det stora hela är det ett bra läge att investera, men det beror väldigt mycket på vad man investerar i. Nu finns det många som behöver spara på sitt kapital inför en eventuellt svårare framtid, och då finns det färre investerare där ute, färre konkurrenter för oss”, säger han.

Förutom att Systematic Growth går in med pengar är de i grunden entreprenörer som också vill hjälpa till med att skala upp bolaget de kliver in i – och i svårare tider behövs mer kapital.

“Om man ska investera exakt nu eller vänta i sex månader går inte att säga, för man tajmar aldrig så perfekt. Vi investerar hela tiden, även genom en skakig cykel. Vi kommer alltid att investera mer än en miljard varje år. När det blir bättre klimat så ökar vi hastigheten”, säger Ashkan Pouya.

Teamet i Systematic Growth har bland annat även grundat Diamorph, Nextmune, Sdiptech, men samtliga har sålts sedan 2017 och framåt. Enligt årsredovisningen för 2020 i det som nu är Systematic Growth fanns det tillgångar på över en miljard i investmentbolaget.

Samtidigt har det investerats på nytt och flera bolag bär nu Systematic Growt flagga.  Men vilka det är vill Ashkan Pouya inte kommentera.

Läs mer