Att BIanca Ingrossos skönhetsvarumärke Caia rusar fram visste vi redan sedan någon vecka tillbaka. Då avslöjade nämligen den nya vd:n Adeline Sterner att omsättningen i bolaget hade ökat från 149,6 miljoner kronor 2020 till hela 320,3 miljoner kronor under 2021.
Hur det såg ut på sista raden ville Adeline Sterner inte avslöja.
“Vi har fortsatt att ha ett lönsamt bolag”, meddelade hon i början av juli och tillade också att de hade en “healthy profit”.
Nu har den faktiska årsredovisningen från Caia landat hos Bolagsverket – och med facit i hand kan vi konstatera att det var ett något blygsamt uttalande från den nya vd:n.
Caia visar inte bara upp en fortsatt lönsamhet. De till och med fördubblar vinsten på sista raden till 91 miljoner kronor. Jämfört med 45 miljoner kronor under 2020.
“Fjolåret var ett fantastiskt år. Det går inte att sticka under stol med. All heder både till grundarna och teamet som har lyckats med det. Och till våra fantastiska kunder som gillar det vi gör”, säger Adeline Sterner och fortsätter:
“Det är roligt med bra siffror. Men viktigast av allt att kunderna gillar det vi gör och att vi har vårt community. Det här med att maxa vinster och bara drivas av pengar är ett kortsiktigt tänk som kan hålla i några år. Men jag tycker, och det ser vi också nu när konjunkturen är vad den är, att man vinner på att göra nytta och serva sina kunder.”
Rejäl utdelning till semestern
Av årsredovisningen framgår också att hela fjolårsvinsten delas också ut till ägarna i bolaget. Största ägare är riskkapitalbolaget Verdane, som sitter på ungefär 60 procent av Caias aktier efter en ökning i februari i år. Övriga ägare är Bianca Ingrosso (som själv äger 11,5 procent av Caia idag), hennes manager Vanessa Lindblad samt Mikael Snabb och Jesper Matsch.
Under 2022 har även Adeline Sterner köpt in sig i Caia.
Vad ser du som den största utmaningen i år?
“Den största utmaningen i år är internationell expansion. Sedan är det alltid en utmaning att bygga ett team. Man behöver ett starkt team, men ska samtidigt undvika att växa för många personer på en gång. Jag har sett så många fall där man anställer mycket folk, men inte ger dem chansen att lyckas av olika anledningar. Kanske för att man misslyckas i sin onboarding exempelvis. Anställda som har varit med länge kan börja tycka att allt förändras för snabbt. Om man hamnar för djupt i de här problemen hinner man inte fokusera på verksamheten”, säger Adeline Sterner.
Antalet anställda i Caia cosmetics ökade från 7 till 19 personer. När bolaget vänder blickarna utanför Sveriges gränser har Tyskland lyfts fram som en marknad där bolaget ska satsa.