På andra sidan skärmen sitter Anton Wass på sitt kontor i Barcelona. I bakgrunden syns ett fönster och en eldriven motocross, som står lutad mot en av rummets vita väggar.
Fordonet, som är bolaget Stark Futures flaggskeppsprodukt, ska snart börja tillverkas i en nyöppnad fabrik i området.
“Den är 20.000 kvadratmeter, motsvarande tre fotbollsplaner”, säger Anton Wass om lokalen och gestikulerar med händerna.
Breakit har tidigare berättat om lanseringen av Stark Future, som har byggts upp i det tysta av Wass, som är bolagets vd, tillsammans med medgrundaren Paul Soucy. Under premiärdygnet, i slutet av förra året, förbeställdes närmare 800 motorcyklar till ett värde av 80 miljoner kronor.
Nu är 13.000 motorcyklar förbokade – om kunderna också betalar för alla beställningar motsvarar det en försäljning på cirka 1,3 miljarder kronor.
“Vi jobbar för fullt med att starta produktionen och börja leverera hojarna i slutet av året”, säger Anton Wass.
Totalt har de tagit emot ordrar från konsumenter i 62 länder och nu har bolaget 180 återförsäljare runt om i världen.
“Det är en bra början”, säger Wass och berättar att bolaget snart är redo att bredda sortimentet till att även tillverka eldrivna motorcyklar som kan användas på vanliga gator.
Kapitalet säkrat
Men än har inga kunder fått testa hojarna, och intäkterna har ännu inte börjat rulla in. Vid lanseringen i december förra året berättade Anton Wass att bolaget tagit in 50 miljoner kronor från en rad namnkunniga investerare. Enligt källor till Breakit har han även varit på väg att säkra ytterligare kapital.
Nu berättar entreprenören att Stark Future, sedan starten, finansierat bolaget med totalt en halv miljard kronor.
“Vi har säkrat finansieringen för en fullskalig produktion.”
En del är riskkapital, en del är lån. Mer detaljer än så vill han inte avslöja, förutom att uppställningen av de största ägarna nu består av honom själv, som äger cirka 70 procent, medgrundaren Paul Soucy, Daniel Petersen som tidigare grundat det börsnoterade Pierce – som säljer motorcykelutrustning – tillsammans med Anton Wass, Paradox-grundaren och investeraren Fredrik Wester, Oscar Ingdahl samt Tom Nylund. Även hela ledningen har investerat i bolaget.
Planerar ni att ta in nytt kapital?
”Det är inte omöjligt”, säger Anton Wass.
Vill du utveckla?
”Det är ett känsligt ämne.”
När siktar ni på att bli lönsamma?
“Jag tror att det är väldigt hög sannolikhet att vi är lönsamma redan nästa år.”
När förväntar ni er att pengarna från kunderna börjar rulla in?
“Kunderna ska göra slutbetalningen innan leverans, så vi förväntar oss betalning ett par veckor innan de får beställningen.”
Kan läget i ekonomin komma att påverka hur många av förbeställningarna som faktiskt blir verkliga köp?
“Det är ju ett helt nytt läge i ekonomin mot vad det var för några månader sedan. Allt har ju för- och nackdelar och det är möjligt att vi kommer konvertera lite lägre än vad vi hade gjort annars. Men vårt problem i dag är inte försäljning. Vi har mycket större orderingångar än vad vi hade förväntat oss och kommer inte ha några problem med att leverera alla de hojar vi kan producera”, säger Anton Wass och fortsätter:
“Jag tror fördelen med det nya ekonomiska läget är att det blir lättare för oss att producera. Med en ökad inflation minskar konsumtionen, och när konsumtionen minskar så minskar trycket från andra kunder i leveranskedjan. Så ifall andra tillverkare drar ned sina produktionsvolymer så blir utbudet av komponenter större. Och då blir det lättare för oss att få tag på det vi behöver.”
Enligt Wass uppskattar bolaget att 85 procent av beställningarna kommer att resultera i faktiska köp.
Hur kan du vara säker på att konverteringsgraden inte blir lägre än så, i och med det osäkra läget i ekonomin?
“Det kan vi såklart inte veta, men alla kunder har betalat en non-refundable deposit och det är en prognosen vi har baserat på vad till exempel andra EV-bolag (Electrical vehicle. Redaktionens anmärkning) haft vid liknande orderstrukturer. En stor del är också till motorcykelbutiker, det vill säga återförsäljare, som också bör dra upp konverteringen.”
Hur kommer Stark Future att påverkas om det blir lägre än 85 procent som konverterar?
“Även om konverteringen skulle vara något lägre så ser vi inte att det skulle ha en stor impact.”
Egentligen skulle fordonen vara redo redan i september, men tidsplanen har blivit något försenad, menar Wass.
“Det är väldigt svårt att starta en fabrik för att tillverka fordon. Så det är lätt att det blir förseningar och att det dröjer ett par månader längre än tänkt är väldigt lite”, säger han.
En miljon hojar om året
Kunderna har alltså inte känt på fordonen än. Däremot har Stark Future anordnat evenmang på plats i Barcelona för cirka 50 journalister från några av världens största motorcykelmagasin som har testat hojarna, berättar Wass.
“De jobbar heltid med att testa motorcyklar och gav oss otroligt fina recensioner. Det var bra att få bekräftelse på att vi gör bra produkter från dem, eftersom vi ännu inte har levererat några hojar till konsumenter. Så det är ett bra kvitto på att det är på riktigt – it is real, not just a dream.”
Produktionen av motocrossarna står för dörren efter sommaren och nu förbereder bolagets omkring 70 anställda det sista innan de är redo för att trycka på start.
Få har nog missat diskussionen om svårigheten att rekrytera den senaste tiden. Är det något ni har berörts av?
“Så är det kanske i Stockholm, men vi har inte märkt av det. Vi får ofta flera hundra ansökningar varje gång vi skickar ut en annons om anställning. Om man jobbar i motorcykelbranschen eller gillar motorcyklar tror jag att vi är ett av de mer intressanta bolagen som man kan jobba för och vi är dem som pushar tekniken framåt. Barcelona har också en stark historia om motorcykelproduktion med många fabriker i området. Så vi har inte haft några svårigheter att rekrytera”, säger han och tillägger:
“Merparten av vår personalstyrka idag är ingenjörer. När vi kommer börja producera kommer det in produktionstekniker som monterar ihop hojarna. Men de kommer in i slutet av året.”
Hur stora ska ni bli?
“Den nya fabriken kommer ha en kapacitet på 150 000 hojar om året.”
Är det där ni lägger ribban eller vill ni bli ännu större?
”Vi vill bli mycket större än så. Vår vision nu är att nå en miljon fordon om året, men det är på lite längre sikt.”
Vilken är den största utmaningen som du ser framför dig nu?
“Framförallt leveranskedjan och att skala upp till den volymen som vi behöver.”
Men du sa ju att det var en av fördelarna med den ekonomiska situationen som råder nu, att leveranskedjan lättas upp?
“Javisst, men det är ändå fortfarande vår största utmaning.”
Med det sagt, kan du garantera att ni kommer att börja leverera hojar till kunderna i slutet av året?
“Nej, men vi gör allt vi kan för att hålla planen”, säger Anton Wass.