Elbilarna går snabbt framåt och i år spår branschorganisationen Bil Sweden att sex av tio nyregistrerade bilar kommer att vara laddbara. Ett gäng som hoppas dra nytta av den snabba omställningen är Patrik Illerstig och Niklas Junegård som ligger bakom begagnatsajten Carla.
Carla fokuserar helt på begagnat-handeln med elbilar online. En nisch som lockade investerare som Bonnier Ventures att investera 205 miljoner kronor i bolaget så sent som i juni i år. I en intervju med DI.se i samband med rundan meddelade grundarna samtidigt att de hade en årlig omsättningstakt på 600 miljoner kronor.
Nu ser pengarna ut att komma till användning. Carla meddelar nämligen att de gör två tunga chefsrekryteringar.
Det är Ana Grouverman som kliver in och blir produktchef, en roll som hon fram till nyligen hade på försäkringsbolaget Hedvig och tidigare har hon arbetat på bland annat Spotify. Hon får sällskap av Frida Amnå som tidigare arbetade på H&M där hon senast var HR-chef inom avdelningen business ventures. På Carla blir hon head of people, vilket brukar betyda ungefär samma sak.
“För mig är det viktigt att säkerställa en kultur där vi växer tillsammans med våra medarbetare som delar vår vision och vill vara med på resan mot att få fler att välja elbil. Efter ett decennium inom H&M-koncernen känns det som ett spännande steg att kliva in i ett ungt och snabbväxande bolag som Carla”, säger Frida Amnå om sitt nya uppdrag.
Rekryteringarna lyfts fram som en viktig del av den planerade expansionen i Norden av medgrundaren och vd:n Patrik Illerstig.
“Inför expansionen i Norden ämnar vi att förbättra kundupplevelsen samt utveckla våra eftermarknadstjänster. Detta kräver spetskompetens och därför har vi valt att lägga stor fokus på rätt typ av rekryteringar. Ana och Frida kommer att vara två nyckelspelare för att nå vår vision om att bli ledande inom e-handel för elbilar. Jag är exalterad över att ha båda ombord”, säger han i ett pressmeddelande.