Juni grundades visserligen redan under 2020, men det var först ett par, tre månader in på 2021 som bolaget släppte sina första produkter mot kund. Nu visar den färska årsredovisningen att bolaget, som vill bli e-handlarnas bästa vän på det finansiella området, att omsättningen uppgick till 16,8 miljoner kronor under premiäråret.
“Junis beta lanserades i mars 2021 och vi befinner oss i en stark tillväxtfas. Sedan dess har vi lanserat en rad nya produkter och på nya marknader. Vi är väldigt nöjda kring hur långt vi kommit”, skriver bolagets vd och grundare Samir El-Sabini i ett mejl till Breakit apropå siffrorna.
Juni är ett SaaS-bolag och då brukar en stor del av inkomsterna periodiseras över längre tidsperioder. Bolaget uppger inte i årsredovisningen vad de årligt återkommande intäkterna, det som brukar förkortas ARR, låg på i slutet av 2021.
“Vi är väldigt nöjda med våra resultat och tillväxtresan vi är på”, fortsätter Samir El-Sabini i mejlet.
Förlust på över 60 miljoner
Resultaträkningen för 2021 visar även att Juni gjorde en rörelseförlust på drygt 67 miljoner kronor. Samtidigt är bolagets balansräkning synnerligen väl påfylld. Under 2021 tog bolaget in motsvarande cirka 700 miljoner i finansiering. För några veckor sedan fylldes den på med ytterligare cirka 2 miljarder kronor.
Andra siffror som sticker ut i rapporten är att personalkostnaderna under fjolåret uppgick till cirka 20 miljoner kronor samtidigt som antalet anställda uppgick till elva personer i snitt under 2021. Men de siffrorna är missvisande, betonar Samir El-Sabini.
“Vi är noga med att anställa rätt talang och har konkurrenskraftiga kompensationspaket för att skapa en fantastisk arbetsplats att utvecklas på. Vi är remote-first som företag, och anställer talang runt om i Europa via dotterbolag och andra lösningar. Därav reflekterar inte den svenska årsredovisningen hela sanningen”, skriver han i mejlet till Breakit.
Junis övergripande affärsidé är att göra det enklare att driva och sköta ett e-handelsbolag. Bolagets system är tänkt att ge kunderna bättre kontroll och översikt över exempelvis utgifterna, något som brukar kallas “spend management”. Det kan exempelvis handla om annonsköp hos de amerikanska sociala medier-jättarna och här kan du läsa om när Breakits Olle Aronsson testade systemet i höstas.