Jan Emanuel Johansson är en kontroversiell figur i sociala medier som är känd som Robinson-vinnare, socialdemokratisk riksdagsledamot och entreprenör. På sin Instagram delar han bilder på allt från lyxiga vrålåk till provokationer mot miljöpartister.
Hans son Matteus Ireblad, som ofta syns i pappans kanaler, har likt sin far valt att satsa på en karriär som entreprenör. De senaste åren har han byggt upp e-handelsbolaget One of One som säljer egendesignade kläder via en D2C-modell, det vill säga direkt till konsumenten på nätet.
“Jag drog väl igång för ungefär två och ett halvt år sedan. Det började mer som ett litet konstverk hemma, jag ville skapa kläder som jag tyckte om snarare än att försöka skapa något som skulle sälja bra. Jag experimenterade mycket och fick väldigt bra respons”.
Förra året tog försäljningen fart på allvar i bolaget, med en omsättning på 3,3 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 0,7 miljoner kronor.
Ett av framgångsrecepten har varit att bygga sociala mediekanalerna för att driva försäljningen därifrån. Både Matteus Ireblads egna konto och One of Ones konto har idag cirka 30.000 följare.
“Vi har inte betalat för marknadsföring i sociala medier överhuvudtaget, all tillväxt har varit organisk genom att folk gillar det innehållet de ser i våra kanaler. Vi har också kört flera popup-stores som har varit lyckade, framförallt som för varumärket på sikt. Jag tror att det ger väldigt mycket för ‘brandet’ om folk går förbi och ser en kö på 300 meter och undrar vad de handlar om”.
Har inte tagit hjälp av pappa
Matteus Ireblad är tydlig med att det är han som har byggt upp sitt e-handelsbolag och att han inte har tagit emot någon hjälp från sin pappa.
“Många tycker att jag glidit på en räkmacka för att jag har en farsa med stålar. Jag är jättetacksam över honom som pappa men jag har inte tagit emot några pengar från honom till bolaget för att jag vill vara oberoende i affärslivet. Trots att han ibland lägger ut inlägg om oss kan man se i statistiken att det är väldigt olika målgrupper som följer One of One och som följer honom. Runt 95 procent av de som följer oss följer inte honom".
Flera personer har hört av sig för att investera i bolaget, men hittills har alla fått avslag.
“Jag har finansierat det helt själv hittills. Om någon vill investera lyssnar man alltid såklart, men det är väldigt viktigt att det är någon som brinner för märket och företaget och är rätt person för det”, säger Matteus Ireblad.
Planen är nu att växla upp ytterligare en nivå för 19-åringen.
“Planen är att växa det så mycket som möjligt organiskt och att ta det till fler länder, med start med de nordiska länderna i år. Jag har precis tagit studenten vilket gör att jag nu kan lägga mitt fulla fokus på One of One för första gången vilket känns grymt”.
LÄS MER: Svenska sportbilskungen om hur allt började: “Affärsidén var urusel"
LÄS MER: Här är min stökiga dag med Escobar-svensken: “Jag stämmer vem som helst”