Konrad Bergströms X Shore har hajpats i välrenommerade medier som BBC och Forbes och plockat in stora pengar i riskkapital. I våras fyllde de till exempel kassan med en halv miljard, där nya ägare som Peter Carlsson, vd Northvolt, Hélène Barnekow, tidigare vd på Microsoft Sverige, artisten Silvana Imam och Siduri Poli, tech-entreprenör, kom in.
2021 var första året de kunde leverera båtar från sin nya fabrik i Nyköping. Enligt bokslutet omsatte X Shore 40,1 miljoner kronor. Kostnaderna för produktion och att bygga fabrik är höga, vilket ses i rörelseresultatet som hamnar på -131,4 miljoner kronor, jämfört med -29,1 miljoner året innan.
Enligt vd Jenny Keisu lämnar X Shore inga prognoser och kan därför inte kommentera siffrorna.
“Men man ska vara medveten om att våra siffror släpar en säsong, eftersom våra kunder i regel beställer sina båtar med leverans till nästa säsong.”
Kan du säga något om när ni går med vinst?
“Våra finansiella mål innebär såklart på sikt ett positivt rörelseresultat.”
Jenny Keisu berättade för Breakit häromveckan att X Shore idag bygger två båtar i veckan. Efterfrågan är dock högre än vad de kan hantera, vilket de snart hoppas ska lösa sig.
“Vår båtfabrik kommer ha en kapacitet på över två båtar per skift och dag, alltså över 400 båtar per år vid enskifts-tillverkning. Fokus ligger först och främst nu på att skala fabriken i Nyköping. Men med det sagt har vi skapat en blueprint, för att snabbt kunna sätta upp ytterligare fabriker den dag vi behöver göra det.”
LÄS MER: De ägde X Shore – innan nya jätterundan
Exakt hur många elbåtar bolaget har sålt håller Jenny Keisu hemligt, men hon säger att “det är roligt att se hur många X Shore- båtar det nu finns i vattnet på tre olika kontinenter”.
X Shore har i det stora hela ökat personalstyrkan kraftigt under 2021, från 16 till 48, under året. Idag är de 150 stycken. Samtidigt har de strategiskt valt att kapa personalstyrkan inom områdena forskning och utveckling för att kunna fokusera mer på sälj och marknad. Mellan 10-20 tjänster kommer försvinna.
“Vi följer vår plan här och hoppas kunna ha fler säljare ombord under hösten.”
Vad gäller X Shore görs inga speciella marknadsinsatser i form av reklam, utan vad gäller ny teknik handlar det mer om “seeing is believing.”
“Vi kommer öka vår närvaro mer på strategiska marknader, som till exempel USA, för att kunna genomföra frekventa aktiviteter.”